05 november, 2017

Mycket god vegansk basilika- och spenatsmoothie



Det är så kul med inspirationsboxar från olika företag och även om jag inte äter bara vegetariskt eller veganskt så uppskattar jag att få testa produkterna. Ofta hittar man ju inte nya produkter i butik då butikerna inte tar in utan man måste veta vad man ska fråga efter.

Boxen, från Smakbox, som kom var den här gången innehöll växtbaserade mejeriprodukter från Planti. Baserna till produkterna är soja och havre. Jag kan tycka att soja färdas lite väl långt och föredrar produkter baserade på havre då det är mera närodlat...Plantis havre kommer från Finland. Eftersom jag propagerar för svenskt (då jag kommer från lantbruk) hade jag ju gärna sett att den var svensk då svenskodlat och svensktillverkat skapar fler jobb och välfärd i Sverige.

Sojan innehåller inte GMO vilket är bra men det hade också varit bra att veta om produkten odlas på ett bra sätt, om den t ex tas fram i samarbete med WWF och sojadialogen. Produktutvecklingen sker  i Älvsjö och produkterna produceras i Åbo. Moderbolag till Planti är O Kavli AB.

Smoothien vars recept du ser nedan, var mycket god. Min sambo sa: vad utsätter du mig för? Och sen tyckte han att det är toppen med variation på frukost och smoothien slank ner med en fart.

Om jag skulle föreslå Plantis receptutvecklare något så vore det att använda fryst bladspenat som är klimatsmart och innehåller mer näring då den är odlad i säsong. Basilikan är antagligen godast färsk men det finns fryst. ;-) Och jag skulle även vilja föreslå ett syrligt svenskt äpple från Kivik med tunna skal i receptet nedan. Summa summarum så var spenatsmoothien verklig god!

Basilika- och spenatsmoothie

Mixa
2,5 dl Planti Yogoat vanilj
15 g (en stor näve) Bladspenat (jag tar här fryst)
5 g basilika
1 tsk Psylliumfrö
Citron, pressad
1/2 Granny Smith äpple, skärs i små bitar (välj hellre ett svenskt)
blandas i när allt är färdigmixat.

toppas med kanelrostade cashewnötter
cashewnötter
kanel

Gör så här: sätt ugnen på 200 grader. Blötlägg cashewnötterna i vatten i ca 10 minuter, häll av vattnet och lägg på en plåt. Pudra över rikligt med kanel så de blir täckta. Rosta i ugnen ca 10 minuter.

1 kommentar:

AngelicasVärld sa...

Men så gott det där såg ut!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...