13 maj, 2017

Spatchcock kyckling - så grillar du hel kyckling snabbt


Vi var så sugna på kyckling men sambons argument var att det tar för lång tid att grilla hela och vi behöver mat snabbt. Mitt motargument var att vi skulle kunna grilla en spatchcock chicken dvs dela den som en fjäril och bre ut den över grillen. Med lite teamwork blev vi rätt snabbt klara.

Så gör du 
Jag klippte bort bröstbenet på kycklingen genom att klippa på varje sida med en sax. Sedan vände kycklingen så att bröstbenet låg nedåt. Längst ner såg jag då ett "litet kryss" i benstommen, där satte jag in ett snitt med kniven så att kycklingen gick att bre ut. Den blev flat. Du ser också på bilden att vingarna är neddragna och förda in under kycklingen för att den ska bli mera jämntjock när den grillas.

Jag saltade och pepprade rejält på insidan av kycklingen, på skrovet och vände den sedan på skärbrädan. Efter det ringlade jag lite olja över på ovansidan men man kan också pensla. Därefter saltade och pepprade jag även den sidan.

Vi hade förberett grillen så att kol låg på enda sidan av botten. Kycklingen placerade vi ovanför delen utan kol så att kycklingen inte skulle grillas för fort, den skulle grillas på indirekt värme. När det gått ca en kvart (ca 15 min) penslade jag med färdig marinad från ICA (en gammal påse med äppelmarinad som smakade lite kanel, tveksamt om den finns i butik längre...). Kycklingen lades med ben ner och köttsidan upp. Den vändes inte under grillningen och vi lyfte på locket på grillen så lite som möjligt. Efter ca 25 min totalt, kollade vi kycklingens innertemperatur. Kycklingen är färdig när den håller 82°C vid benet.

Kika gärna på klippet som jag själv använde som inspiration för att få det hela rätt.



Viktigt att tänka på är att penseln som jag oljar in kycklingen med inte får användas på färdig kyckling eller till annan råvara. Att skärbrädan är väl rengjord innan den används till något annat i köket. Och att man inte använder pensel med marinad från rå kyckling till den färdiggrillade kycklingen. Därför hällde jag bara lite marinad i en skål till själva grillningen. När jag använt marinaden slängde jag den och tvättade penseln noga.

Kycklingen blev vansinnigt god. Skinnet blev så krispigt och läckert. Det här kommer jag att göra igen.


Vi serverade en aprikossalsa med koriander till. Lite grillad färsk lök och zucchini samt en fänkåls slaw som var en rest från tidigare under veckan. Allt blev så gott till!

Aprikossalsa
Tärna aprikoser (eller någon annan liknande frukt typ nektarin, persika)
skiva färsk knipplök eller hacka rödlök
skär koriander grovt
röd chili
tillsätt lite mango chutney (eller som jag tog en apelsinmarmelad då jag inte hade någon chutney)
Om du inte har chili går det fint att använda sambal oelek

Fänkål slaw
1-2 stånd med fänkål fint skivad på mandolin
häll lite salt på fänkålen och masera lite för hand för att få den mjuk
1-2 äpplen, riv på grova delen av rivjärnet
1 röd chili
bind ihop med majonnäs och gräddfil/creme fraiche eller liknande
smaka av med senap, salt, peppar, vinäger tills du känner dig nöjd

PS glöm inte att det finns fin sommarkål i butiken nu och den är toppen att göra cole slaw på. DS

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...