28 mars, 2017

Koriander, födelsedagsmiddag och oxkind


Födelsedag - alltid samma stress. Bjuda eller inte bjuda och till sist blev det en liten middag tack vare min sambo.
Vi bjöd på ceviche, oxkind från Hötorgshallen med rödvinssås och potatismos samt hemgjord glass som var mammas jättegoda Fläderblomsparfait från vår bok I mormors skafferi. Oxkindsreceptet var Paul Svenssons som min sambo varit sugen att göra ett bra tag. Till den serverades helstekt liten rödlök och champinjoner. Såsen var nästan svart och jättegod även om rätten i sig inte är särskilt färglad så uppskattades den verkligen av gästerna.


Antingen älskar eller hatar man koriander. Vi älskar kryddan och därför lagar vi gärna mat med den. Ceviche är en härlig rätt där koriander ingår och därför blev den ett självklart val den här gången. Här har jag hämtat inspiration från Pontus Frithios ceviche och serverade den på min födelsedag.
Systembolaget är suveräna med rekommendationer och den här gången var det en sådan fullträff som jag sent kommer att glömma.  Vinet, Kerner från Italien blev galet gott till Pontus ceviche. T o m en inbjuden matälskare som är expert på smaker blev tagen på sängen av den här kombinationen. Så, för att jag själv ska komma ihåg den och för att receptet inte ska försvinna vid en eventuellt uppdatering av sajten där jag hämtat det lägger jag med det här och credar tillbaka med länk. Okidoki, då kör vi.

Ceviche 
75 g färsk lax
75 g färsk torsk
75 g handskalade räkor
1/2 mango
1/4 röd chili
1/2 avokado
5 cm gurka
1 lime
koriander
4 msk olivolja
salt
svartpeppar

Förbered rätten några timmar innan (om du behöver förbereda) genom att hacka och tärna allt och lägg i en burk med tätslutande lock. Häll över dressingen ca 10 min före servering så får du en perfekt rätt.Tärna fisken 1/2 x 1/2 cm stora bitar. Skala och tärna mango, gurka och avokado - allt i samma storlek. Finhacka chili och strimla koriander. Blanda ihop allt, pressa limejuicen över och tillsätt olivoljan. Smaka av med salt och svart-peppar. Låt stå i ca 10 minuter innan servering.

Till varmrätt blev det oxkind med helstekta små rödlökar och svamt. En magiskt god rödvinssås och blomkålsbuketter. Mycket gott!




Och mammas paradrätt, fläderblomsglass i form av en rokokodam. Du hittar receptet i vår bok I mormors skafferi, fem generationers konservering, dryck och dessert. Lätt att göra och kräver ingen glassmaskin. Formen har vi hittat i en av köksbutikerna som finns nära Hallarna i Paris, Damen är i plast och har ingen underkropp. Den här desserten gör alltid succe och är väldigt god. 



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...