03 september, 2016

Lägga in hela gurkor



Landskapsspecialiteter
Varför hade vi inte saltgurka och lade in sån undrar jag i mitt stilla sinne. Jo det visade sig att saltgurka är en östgötsk specialitet och därför gjorde Farmor Elsa dem, men inte mamma Märtha då hon höll fast vid sin skånska tradition att lägga in gurkor i ättika. Ha, ändå hittade jag ett handskrivet recept på saltgurka i mormors receptsamling som var jättebra. Kanske inte så konstigt då hon odlade gurkor och sålde i byn. Mormor hade skrivit precis så här i sin bok och jag fick kolla upp hur mycket det gammaldags måttet lod var. 13,3 g visade det sig.

Saltgurka (Mor Ebbas, Hildesborg)
Västeråsgurkor något större än ättiksgurkorna (6-8 cm) lägges i saltlake* ett dygn sköljas, torkas packas sedan i krukor med vinbärsblad, körsbärsblad emellan dillkronor och pepparrot. Gurkorna få inte röra vid varandra. Lag kokas av 1 l svag ättika (1 grad per liter vatten) samt 2 lod salt, slås kall över gurkorna. Press pålägges, överbindes.

När mamma Märtha ser receptet säger hon att 2 lod salt är 26,6 g och hon tipsar om att tvätta bladen med atamonlösning för att undvika jordbakterier som orsakar jäsning. *Saltlake, jag tog 1 dl salt per liter vatten.

Goda citronsmakande ättiksgurkor
Ättiksgurksreceptet innehöll dubbelt så mycket lag som gurkor så jag tror att man kan dubbla vikten på gurkorna och få ett bra resultat, men det provar jag inte själv förrän nästa år för nu svämmar kylen över med stora byttor, hinkar och gurkburkar. Ta med fördel lite större burkar än vad jag har gjort på bilden för att gurkorna riktigt ska täckas av lag.

Ättiksgurka (Gunnel på Farmek)


1 kg 8-20 cm långa gurkor
Saltlag1 dl salt per liter vatten
46 dillkronor
1 citron
Pepparrot
1 gul lök
2 lagerblad
16 msk 24%ig ättika
1 msk hel vitpeppar
1 msk hel kryddpeppar
1 msk hel svartpeppar
3 dl socker
9 dl vatten
Pricka gurkorna med en gaffel eller skriva dem. Blanda saltlag, häll över gurkorna och förvara gurkorna i 13 tim.
Tärna citron och pepparrot. Skiva löken. Varva gurkor, dill, pepparrot med gul lök och lagerblad. Häll över ättika. Koka upp vitpeppar, kryddpeppar och svartpeppar med socker samt vatten och häll över gurkorna. Ställ kallt över natten. Tappa av lagen, koka upp den och häll tillbaka över gurkorna. Sätt på lock. Servera efter 1-2 veckor.

Publicerar detta inlägg från augusti 2006 på nytt då det blev något fel med det gamla lästa inlägget. Receptet finns i vår bok I mormors skafferi, fem generationers konservering dryck och dessert.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...