13 september, 2016

Asiatisk nudelsallad med sesamomelett & lime



Vilken cool grej. Ugnsomelett med asiatisk smak och massor med sesamfrön - jag bara älskar det. 

Under 3 dagar har jag testat den vegetariska matkassen från Hemköp. Och vi älskade omeletten som hörde till den här rätten. Vi gillade alla recepten men om det är något jag skulle kunna fundera över är det hur mycket kalorier det blir. Just den här maten kändes lite kaloristinn med nudlarna. Detta har dock inte hindrat mig själv från att göra en liknande redan tidigare och tänkt samma sak. Och då tänkte jag att man skulle öka upp med grönsaker och minska med nudlar. Dock blir det antagligen inte samma typ av rätt när man gör så. 

Asiatisk nudelsallad med sesamomelett & lime

5 ägg
4 msk sesamolja
1 tsk socker
1 burk sesamfrö (48 g)
1 fp äggnudlar (250 g)
1 fp champinjoner (250 g)
250 g morötter
1 grön paprika
250 g broccoli
1 fp salladslök (125 g)
2 msk neutral olja
1 bit ingefära
2 msk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor
2 lime

Gör så här:
Aktiv tid: 30 – 35 min / Total tid: 30 – 35 min
1. Sätt ugnen på 225°. Omelett (ugnsform 15 x 20): Knäck i 5 ägg och vispa runt med 2 msk vatten, 2 msk sesamolja, 1 tsk socker och • tsk salt. Strö 1 burk sesamfrö (48 g) ovanpå och grädda mitt i ugnen ca 15–20 min.
2. Koka 1 fp äggnudlar (250 g) enligt anvisningarna på förpack­ningen. Spola i kallt vatten.
3. Wok (traktörpanna): Halvera 1 fp champinjoner (250 g). Skala och skär 250 g morötter (2–3 st) i 1 cm breda stavar. Tärna 1 grön paprika. Skär 250 g broccoli i mindre bitar och buketter. Finstrimla 1 fp salladslök (125 g). Hetta upp pannan och torrstek champinjonerna på hög värme i 4 min. Tillsätt 2 msk neutral olja, resten av grönsakerna och hälften av salladslöken. Fräs ytterligare 4–5 min på hög värme.
4. Woksås (skål): Skala och riv 1 bit ingefära till ca 2 msk riven. Blanda ingefäran med 2 msk sesamolja, 2 msk vatten, 2 msk kinesisk soja, 1 tsk sambal oelek, 2 pressade vitlöksklyftor och saften från 1 lime.
5. Klyfta 1 lime. Vänd ner de kokta nudlarna och woksåsen bland grönsakerna och vänd runt. Skär omeletten i 3 cm stora bitar och fördela ovanpå woken. Toppa med resten av salladslöken.
6. Servera woken med limeklyftorna och resten av sesamoljan om någon vill ringla lite över.


TIPS & PLANERING:
Frys in/Ta tillvara: Den här rätten går bra att frysa om det skulle bli mat över. I kylen håller den 2–3 dagar efter tillagning.
Förbered: Woksåsen (punkt 3) går bra att göra i förväg. Förvara i övertäckt bunke i kylen.
Tips! Är det svårt att blanda nudlarna med grön- sakerna kan man klippa nudlarna med en sax så blir det lättare. Vill du ha ytterligare lite sting i rätten så tillsätt ytterligare 1 msk riven ingefära.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...