21 augusti, 2016

Polsk Vallmokaka - Malkowiec


Länge har jag önskat att göra den här kakan men det har inte blivit tillfälle. Men med lite gäster som kommer känns det helt rätt att bjuda på något festligt. Just de här gästerna brukar uppskatta att få saker de inte ätit tidigare. Dock riskerar jag att iallafall killen har ätit detta då vallmofrön används flitigt i kakor och bakverk från Östeuropa där han har sina rötter.




Jurek Holzer den duktige fotografen på svenskan är den som har lagt ut receptet Makowiec, på sidan Nyfiken grå. Eftersom sidor plockas bort och uppdateras har jag valt att även publicera det hos mig. Jag vill definitivt inte förlora det här. Dessutom sambon som jag trodde skulle tycka det var konstigt sa genast...vad gott...när han provsmakade smeten. Bara en sån sak lovar att kakan kommer att gillas.

Makowiec 

10-12 bitar
250 g vallmofrö
2 dl mjölk
5 äggvitor
3 äggulor
125 g smör
1,5 dl socker
2 dl ströbröd
1 tsk bakpulver
1 msk honung
50 g russin
50 g hackade valnötter
1 msk rom
Koka upp mjölken och häll den över vallmofröna. Låt stå och svalna. Kör det sedan i en mixer till en slät massa.
Sätt på ugnen, 150 grader.
Rör ihop äggulor, smör och socker i en stor skål. Tillsätt vallmomix, russin, nötter, honung, ströbröd, rom och bakpulver. Rör ihop till en jämn smet.
Vispa äggvitorna och vänd skummet försiktigt in i smeten.
Häll upp i en smord och bröad rund form (1,8 l) med löstagbar botten. Grädda en timme i 150°.

Serveras med glass eller vispad grädde till.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...