08 augusti, 2016

Jättegod gurksoppa



Passa på att använda säsongens grönsaker som är svenska. Bra för näringslivet, jobb och bra för miljön då de inte behöver fraktas så långt. Jag frossar i grön slanggurka, färsk vitlök och färska rödbetor. Det är så mycket smak och otroligt gott. Av en händelse så blev det vegetariskt också. Sambon reagerar inte längre på att måltiderna innehåller mindre med kött - och när vi äter kött äter vi svenskt och gott kött med riktigt bra kvalitet.

När sajter görs om så försvinner en del recept som man gillar. T ex en galet god gurksoppa som fanns på Allt om Mats sida är borta vilket är tråkigt. Jag brukar inte kopiera recept och lägga upp så tyvärr var det borta för alltid...Jag har försökt att i minnet rekonstruera vad jag tror den innehöll. Eventuellt kan det varit lite vatten tillsatt också. Här är en variant iallafall som jag tyckte blev jättegod.


Kall gurkskoppa

1 slanggurka
3 dl turkisk yoghurt
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
Olivolja

Skär gurkan i mindre bitar. Mixa med yoghurt, vitlök och salt. Häll upp i skålar eller glas. Droppa över olivolja.



Sen kompletterade vi lunchen med tunt skuren rödbeta, rostade pinjenötter och stekt halloumi. Men du skulle även kunna använda fetaost. Så himla gott! Vi är ganska mätta men det finns plats för något mer och gott i eftermiddag.


Rödbeta med halloumi

knappt 1 kokt rödbeta per person
pinjenötter
1/2 halloumi på 2 pers, Fontana
olivolja
ruccola

Skiva rödbetan mkt tunt, gärna med mandolin. Bred ut i snyggt mönster på en tallrik. Stek halloumi och rosta pinjenötter. Lägg ut halloumi på rödbetan. Toppa med pinjenötter. Att strö över lite ruccola kan bli både gott och fint. Ringla över olivolja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har A&M:s datakokbok, den kan man köpa för 150 kr. Då får du alla recept sedan de började digitalisera. Soppan var nästan rätt, 2 dl yoghurt skulle det vara och svartpeppar också. Kanske jag kunde tänka mig en nypa cayenne istället. Sen fanns det 2 ytterligare soppor på samma tema men med fler ingredienser, t ex kycklingbuljong och adocado.

Eva

Kinna Jonsson sa...

Men wow, att jag höftade till så att det kom så nära. Och tack för tips om kokboken. Den kan jag vara intresserad av. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...