31 augusti, 2016

En viktig upptäckt i blåbärsskogen


I år har det varit fantastiskt med blåbär. Men det kan vara lite jobbigt att plocka. Det var då jag upptäckte det.
Blåbären är väldigt olika. Det är högst troligt olika typer av blåbär där riset är olika högt, de tappar bladen olika tidigt och framför allt...det finns blåbärsris som är 15-20 cm högre än allt annat blåbärsris. På just detta ris satt blåbär som var stora som amerikanska blåbär än små små svenska.


Alltså den här gången gick jag och letade efter högt ris och där plockade jag rent. De andra blåbären lät jag vara då det tog så mycket tid i anspråk att få ihop minsta lilla deciliter med de små bären. Den här kunskapen kommer jag att ta till nästa år och nästa år och...Det var lite som att hitta de bästa svamställena. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...