12 juli, 2016

Kyckling med satayspett


Mycket skrik för lite ull...fast mycket god mat. Det tog lång tid att fixa maten ikväll men det var mödan värd då det blev väldigt gott. Jag testade en ny sak då jag inte hade alla ingredienser hemma. Det var att använda jordnötssmör istället för salta jordnötter i sataysåsen. Resultatet blev utmärkt.
Här är länk till receptet jag använde från ICA.

Men eftersom recept tenderar att försvinna när webbplatser struktureras om lägger jag även upp det här även om det inte är mitt eget.

Kyckling satay med jordnötssås
4 portioner

600 g kycklinglårfilé
1 msk färskriven ingefära
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk mald koriander
1 tsk rårörssocker
3 msk olja
16 träspett

Jordnötssås
1 vitlöksklyfta
1 msk olja
1 krm mald koriander
1/2 - 3/4 tsk sambal oelek
1 tsk råsocker
4 dl vatten
2 dl salta jordnötter
2 msk ketjap manis
1 lime
salt

Så här gör du. 
Skär kycklinglårfilén i 1 x 1cm tärningar.  Blanda ingefära, kryddor, socker och olja i en plastpåse, lägg i kycklingtärningarna och blanda väl. Låt det marinera i ca 3 timmar. Sätt ugnen på 175˚C. Trä upp kycklingtärningarna på spetten.

Jordnötssås: Skala, riv och fräs vitlöken i oljan, tillsätt ingefära och koriander, fräs med i ca 30 sekunder. Tillsätt sambal, socker och vatten, koka sakta ca 10 minuter. Tillsätt jordnötterna och ketjap manis koka upp och mixa såsen. Smaksätt med pressad limejuice och salt.

Stek eller grilla spetten ca 4 minuter på varje sida. Lägg dem i en ugnssäker form, sätt in mitt i ugnen ca 10 minuter. Servera med kycklingspetten med ris, sås och sallad.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...