02 mars, 2016

Vad du är fin min pralin

Vad är skillnaden mellan en pralin och tryffel. En pralin är en liten chokladbit (gärna av en finare sort) som innehåller en fyllning av t.ex. nougat, likör eller marsipan. Ett vanligt tilltugg i TV-soffan. Peggy Bundy i TV-serien Våra värsta år är en känd pralinätare.

Ordet pralin härstammar från det franska praline som betyder bränd mandel. Ursprungligen kommer det från den franske marskalken du Plessis-Praslin som levde 1598-1675. Källa Learning 4 sharing. 

Chokladtryffel är en konfekttyp gjord på mjuk chokladmassa (så kallad ganache) bestående av chokladgräddesmörsocker eller honung och någon smaksättare, till exempel likör. Massan kan användas som fyllning i praliner, rullas till bollar som pudras med kakao eller doppas i smält choklad. Namnet härrör sig till bollarnas form, som påminner om tryffelsvampen. Källa Wikipedia. 

Vad jag är tacksam över att jag började blogga så att jag får möjlighet att få delta i lite exklusiva provningar och demonstrationer. Här har jag skrivit om vilka praliner vi gjorde plus tips och tricks. Det kan kanske för dig som läsare tyckas lite fånigt att bli påverkad men för mig är det ofta lyxigt att få instruktioner av kockar och dessertmästare som tagit silver och guldmedaljer och som vill lära ut sina kunskaper.

Några av pralinrecepten med Zacaparom hittar du hos Lyx.se.



#2 #blogg100


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...