17 mars, 2016

Tacos 2.0 - här är tipsen på hur du kan uppgradera fredagsmyset

Fredag och Tacokväll...iallafall för väldigt många. Vi har aldrig varit bundna till just den här maträtten men visst är det väldigt gott och redan när jag som 12-åring reste ensam till i Kalifornien första gången var jag fast. Då var jag på en antagligen exklusiv mexikansk krog. Jag kommer ihåg att varma små tortillas låg under lock. Det ångade om dem när de kom till bordet. Allt var nytt för mig så exakt vilka smaker och tillbehör som serverades har jag inget minne av.

Men om jag skulle bjuda gäster på tacos med tillbehör som har fått en extra skjuts skulle jag göra följande:

Baka egna tortillas
Låter det svårt? Det är enklare än du kan tro och du gör det i din stekpanna. Letade snabbt upp ett tortilla recept som ser bra ut. 

Egen kryddblandning
Fundera på att göra en egen kryddblandning istället för att köpa färdigblandade kryddpåsar eller tacomix. Om du är det minsta intresserad av att laga mat har du säkert de flesta kryddorna hemma.
Kika t ex här hur du gör. När kryddblandningarna kom på marknaden för första gången kommer jag ihåg att jag var så intresserad av att veta vad som var i att jag disikerade dem och blandade mina egna kryddningar.

Fyllning
Gör lite olika fyllningar t ex av kyckling och en pulled pork. Eller varför inte hitta ett gott fiskrecept?Vi har sett flera gånger att Sveriges mästerkock s deltagare gör fisktacos. Det som inte går åt går att använda i t ex en tacopaj. Ett av de bästa recept jag någonsin gjort på pulled pork är Lisa Föraras, Matälskaren på Taffel.

Tillbehören
Pickla lök med en 1-2-3-lag. Eller varför inte syra lök som Anders på bloggen I köket med Anders. 

Några egna tomat- och chilisåser. Torrosta tomaterna, lök och vitlök plus chili i en stekpanna. Låt dem bli lite svarta och mixa sedan. Gör en mera chunky tomatsalsa. Lek och prova dig fram.

Rosta majsen i torr panna innan du serverar den.
Guacamolen tycker jag kan ara grovt mosad med delar i. Den är ett absolut måste för mig då jag älskar avocado.

Gör en majonnäs och smaksätt med rökt paprika och paprika.

Alltså här är lite inspiration
  • Gör egna tortillas
  • Ta fram egna kryddor i kryddhyllan och krydda mexikanskt
  • Börja i tid och långlaga gris eller kyckling eller fisk
  • Pickla eller syra lök
  • Gör egna tomat och chilisalsor med olika hetta
  • Rosta majs
  • Krydda upp en majjo med rökt paprika/paprika pulver. 

Vilka tips har du? Hur tar du din vanliga taco till ett läge där den är 2.0.

#17 #blogg100

1 kommentar:

Anonym sa...

"Refried beans" och mangosalsa med chili, koriander & paprika är jättegott i tacos!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...