09 mars, 2016

Superenkel syrad kinakålsallad


Kinakål har aldrig varit min favorit men jag gillar kimchi. Tänkte att med kinakålsalladshuvud hemma kommer jag antagligen att göra lite kimchi. Men hej vad länge mitt kålhuvud blivit liggande i kylen. Jag tycker fortfarande att kinakål är tråkigt att äta som sallad. Varför undrar du säkert har jag inte gjort kimchi. Jo av två anledningar. Dels sitter jag med armen i mitella så min käre sambo får göra det mesta av matlagningen. Allt tar så mycket tid eller är direkt svårt att göra med bara en hand, dessutom med den hand som jag känner mig mest obekväm med, höger. Så jag är en enarmad bandit...fast en snäll sådan som kör pekfingervals med "fel hand" just nu. Andra anledningen var att kimchi tar en evig tid att göra flera dagar...och jag ville göra något nu. Så det blev en superenkel syrad kinakålsallad som jag hittade på ICAs hemsida.  Resultatet blev mycket gott och att göra kimchi sparar jag till längre fram. För tillagad är kinakål faktiskt riktigt gott...

Syrad kinakålsallad

6 portioner
1 dl socker (jag tog dock sacketter då jag drar ner på det söta)
2 dl ättiksprit (12%)
300 g kinakål
1 röd lök
1 morot
1 1/2 msk salt
3 dl kallt vatten
2 krm grovmalen vit- eller svartpeppar

Rör ut socker i lite hett vatten tills sockret löst sig. Tillsätt kallt vatten, ättiksprit, och grovmalen vit-eller svartpeppar.
skär kinakål i 3 cm stora bitar och vänd ner salt. Låt stå i 20 minuter. Spola av, krama ut vätskan och vänd ner kinakålen i ättikslagen.
Skala, dela och strimla rödlök, Skala och hyvla morot i tunna skivor. Blanda lök och morot med kinakålen. Låt dra minst 30 minuter före servering.

#9 #blogg100

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här låter suveränt gott! Måste testas. Har nog missat det men vad har hänt med armen, din stackare?

Förresten, du som gillar fina grejer och märkesprylar precis som jag.
Jag har gått med i en undersökningssite där varje undersökning ger poäng att handla märkesvaror för. Allt från Eva Solo till Le Creuset kan man plocka ut för poängen. Det är helt gratis och man kan få ihop till så jäkla mycket fint. Hittade länken här där det finns mer att läsa om det. Rekommenderar starkt! http://goo.gl/BepLJk

Kinna Jonsson sa...

Hej Anonym!
Längdspåret på skidor kom emot min axel. :-) Så det är lite begränsat.

Tack för tipset. Du får gärna lämna ditt namn också det det här ser ut som lite värvning. Inte helt OK att lämna det i mitt kommentarsfält. Kommentera gärna vem du är också.

Ha en fin vecka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...