14 mars, 2016

Så blancherar du färsk spenat



Färsk spenat är hur gott som helst. Ibland äter vi den som den är men ibland vill jag laga till den och servera till, t ex fisk. Men hur tillagar man då spenat på bästa sätt? Om du odlar spenat eller har råkat köpa för mycket och vill frysa in den så kan du blanchera den dvs koka den lätt i lite vatten. Ett annat ord för blanchera är förvälla och det kan man göra både med grönsaker eller t ex kött.

Så jag lät en bottenskyla, dvs bara ngn cm med vatten koka upp i en stor kastrull. Tycker det är onödigt att koka spenaten i mycket vatten men man kan givetvis göra som man vill. Sedan tryckte jag ner spenaten och rörde med en trägaffel under några minuter tills dess spenaten helt förlorat sin uppblåsta konsistens och sjönk ihop. Vattnet silades av med durchschlag och därefter spolades spenaten med kallt vatten för att den skulle behålla den gröna färgen. På ett bleck lade jag vaxat papper och bredde sedan ut spenaten, ställde i frysen och lät den frysa så att den sedan enkelt kunde läggas i plastburkar utan att bli en stor klump. På så sätt fick jag den styckfryst på ett enkelt sätt.
Om du ska servera spenat med en gång kan du smälta lite smör i en kastrull och smörslunga spenaten...servera då genast men frys inte in den då matfett kan ge en härsken smak.

En bra krydda till spenat är riven muskotnöt.

Har du några andra tips vad gäller spenat?

#blogg14 #blogg100

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...