12 mars, 2016

Överblivna färska kryddor - så här tar du hand om dem


Ibland eller kanske ofta får man färska örtkryddor över. Lyssna då på Jamie Oliver...det gjorde jag. Han sa att han alltid stoppar överblivna färska kryddor i frysen och tar upp till ett annat tillfälle i köket. Det är både miljövänligt och smart för plånboken att spara på resurserna.

Här hade jag underbar mynta. Rätt mycket mynta och väldigt tråkigt att kasta. Tänkte att det här ska inte frysas utan torkas. Det blir bättre om myntabladen är rätt torra från början men en rekommendation är att skölja färska kryddor. Färska örter, framför allt de i det asiatiska köket dvs som inte är svenskodlade, kan komma från områden där man har gödsel/eller bakterier i bevattningen. Sånt kan man dessvärre få magsjuka av eller i värsta fall salmonella. Jag har därför sköljt dem och sedan kört dem i salladsslunga innan de hamnade på två plåtar med vaxat papper under. Att jag valt att ha något slags underlag beror på att ibland kan plåtar vara gamla och ge otäck rostsmak. Och det ville jag inte. Sen torkar allt bättre om det är luftigt så man kan även lägga tidningspapper under. Bladen är plockade från de mera vattenrika stjälkarna. Dels tar stjälkarna längre tid att torka. Dels tycker jag det blir bättre med bara blad.

Vad tycker du? Vad skulle du gjort med massor av mynta? En olja, en vinäger eller något annat coolt? Berätta gärna.

Det ska bli härligt att ha torkad mynta igen i en burk i skafferiet tycker jag. Både bra som smaksättare i såser och annan mat men också som te med mynta.

#12 #blogg100

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle gjort myntasocker och använt i mojitos :) annars är det ju jättegott i bulgur, couscous, sallader, marinader, zucchinibiffar med fetost, och yoghurtsås (lebne/labne?)saft kan man göra på det, eller bara ha i vatten med citron & is/ frysa in myntablad i isbitar är också lite dekorativt.

Kinna Jonsson sa...

Tack anonym. Vilka härliga tips. Instämmer med dig att det är jättegott i sallader och såser som du skriver. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...