01 februari, 2016

Vegetariskt är mer inne än någonsin...


Och även om jag är inbiten köttätare så kommer jag ihåg min barndom och hur min mamma såg till att vi hade en dag i veckan när vi bara åt vegetariskt eller måltid utan kött. En dag åt vi fisk, någon dag soppa och mamma var duktig på att variera allt utefter säsong. Utbudet var inte alls såhär stort som det är nu. Det var långt till närmsta butik.

Idag växer utbudet, fast hyllorna är lika stora i butik. Trängseln är stor och det som inte säljs tillräckligt bra försvinner fort...det tror iallafall jag. Ja produktutvecklarna jobbar på med ännu mer gryn-, mjöl-, mjölk-, grädd-, och vad vet jag sorter. Mjölkfria drycker av havre, cashew, mandel och soja och mjöl med durra, teff, mandel osv. Ingredienser har nog aldrig varit så spännande som det är nu.

Den här rätten lagade jag häromkvällen. En krämig kålsallad med både rödkål och savojkål, rostad majssallad och kikärtpuckar med härlig smaksättning av spiskummin och citron men som jag inte fick att hålla ihop. Men övning ger antagligen färdighet. T o m sambon äter numera mer vegetariskt utan protest mot att det inte finns något kött på tallriken. Han har släppt sargen litegrann... Fast, det är enklare att sno ihop mat som man är van än så länge. Och som sagt, med lite övning så blir inte nya mjölsorter några hyllvärmare länge till.

Här är recepten som jag hämtat här på Buffé 2016 som är kreerade av bloggaren Therese Elgquist.

Krämig kålsallad

ger ca 7 dl
150 g savojkål
150 g rödkål
½ rödlök
1 dl matyoghurt (10%)
1 msk dijonsenap
½ msk färskpressad limejuice
½ msk japansk soja
1 tsk fryst hackad koriander
salt, svartpeppar

Strimla rödkål och savojkål fint, skala och finhacka rödlöken. Blanda matyoghurt, dijonsenap, limejuice, soja och koriander. Häll över kål och lök. Blanda. Smaka av med salt och peppar. Låt stå en stund före servering.

Kikärtspuckar med mandel och citron

Ger ca 20 st (jag fick ut 12 små puckar…)
2 förp förkokta kikärter (400 g)
1 dl mandelmjöl
1 riven vitlöksklyfta
1 tsk spiskummin
1 tsk torkad mynta
1 msk sambal oelek
1 ½  msk färskpressad citronjuice
½ dl majsstärkelse
½ dl finhackad sötmandel
½ dl sesamfrön
rapsolja
salt, svartpeppar

Skölj kikärtorna och låt dem rinna av. Grovmosa dem med en gaffel. Blanda med mandelmjöl, vitlök, spiskummin, mynta, sambal oelek, citronjuice och majsstärkelse. Smaka av med ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar. Låt smeten vila 15 min eller mer.

Blanda mandel och sesamfrön. Forma smeten till puckar med oljade händer. Vänd i mandel- och,sesamblandningen.

Stek puckarna i olja, 2-3 minuter på varje sida tills de får färg.

 Lime och korianderslungad majs

Ger ca 2 ½ dl
Häll av vätskan från 1 burk majs, ca 340 g. Eller använd motsvarande mängd fryst majs. Fräs majsen i 1 msk olja i het stekpanna tills den får färg. Ta från värmen. Tillsätt ½ msk finrivet limeskal, 1 msk färskpressad limejuice och 2 msk fryst hackad koriander. Smaka av med salt och peppar.


Och kommer jag att göra receptet igen? Kanske. Men eftersom det kräver mer tid i köket än jag har på vardagar så gissar jag att det inte blir ofta. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...