23 december, 2015

Varm julskinka och knaprig svål


En tradition som jag gillar mer och mer för varje år är att några dagar före julafton äta varm julskinka. Det är min "svärföräldrar" som bjuder oss på en kväll där vi klär granen, sätter upp krubban och just äter varm julskinka. Jag kikar på de andra, tar bilder och njuter av samvaron.



I år ville jag lyckas med svålen ännu bättre än vad vi brukar så jag tog plats vid ugnen för att passa den. Man gör alltså som så att man drar av svålen från skinkan, rutar upp den och lägger den på en plåt samt ställer in den i en rätt varm ugn, ca 250°C. 


Det jag gjorde annorlunda i år var att jag vände på bitarna och sedan tog ut dem när de var knapriga och lite mörka. En efter en. I vanliga fall brukar inte svålbitarna gå åt men i år var fatet helt tomt när middagen var uppäten. Det här kommer jag att få göra fler gånger.

F ö serveras den tunt uppskivade (varma) julskinkan med ett gott potatismos, äppelmos samt en eller flera senapssorter. Vi dricker rött vin till. Julskinkan var läcker, saftig och benfri, pighamskinka från SCAN. "Svärfar" hade tillagat den i ugnen på 125°C med drygt 1 tim/kg tills den höll 70°C inuti. Perfekt tillagad!! Svålen var lite rutad även när den tillagades vilket gjorde det enklare att ruta upp den ännu mer för att få den till det fjäderlätta frasiga tillbehör det kan bli. Sen kommer den skinkan att griljeras och serveras kall på julbordet.
Länk till mer info om hur du kokar din julskinka. 

Efterrätten är en tradition som kommer från farföräldrarna i familjen. Det är mandelmusslor/mandelformar fyllda med grädde och jordgubbssylt. På senare år har en nymodighet som hjortron smugit sig ner i några av formarna.

Kaffe och punsch i soffan när den sista handen är lagt på julkrubban. Nu kan julen börja!!

God Jul och Gott Nytt År till dig som läser. Jag uppskattar att du kommer hit.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...