20 december, 2015

Grilljering av skinka från rapsgris



Under flera år har jag experimenterat med griljering och det har blivit sådär. Men i år tyckte jag att jag fick till det. Kikade på lite olika recept men fixade till ett eget. Då jag är smått svag för skånsk grovkornig senap ville jag att den skulle ingå.

Har fått en härlig färdigkokt skinka av rapsgris från SCAN. Efter griljeringen gjorde vi varsin skinkmacka till lunch. Skinkan lade vi på en skiva bröd som Jästbolaget skickat med i en rolig låda.  I lådan fanns flytande rågsurdeg, jäst, samt olika mjölsorter från Kungsörnen/Lantmännen. Det färdiga bröd som var med ska jag lista ut receptet till och provbaka. Fast det kändes väldigt bra att receptet kom med mail ett par dagar senare. Skinkan på den skivan surdegsbröd smakade verkligen jättegott!! Skinkan var saftig och hade den där fina känslan av extra mört kött som just rapsgrisen har.

Du som funderar på att koka egen skinka rekommenderar jag att välja en skinka från pighamgris (som är en svart/vis grisras med marmorerat kött). Jättegott och fint kött...och vi hade sådana grisar när jag växte upp. Men nu åter till min griljering som jag kände mig så nöjd med. Hoppas du gillar det också.


Griljering av skinka med skånsk senap

2 msk stark söt svensk senap
1 msk skånsk grovkornig senap
1 msk socker
1 äggula
ströbröd så det täcker

Ta av svålen av skinkan när den kokat klart och låt skinkan svalna. Eller använd köpt färdigkokt skinka i nät utan svål. Ta bort nätet runt skinkan. Lägg skinkan på folie på en plåt. Blanda alla ingredienser till griljeringen utom ströbröd. Häll över griljeringen över den feta delen av skinkan där svålen suttit. Strö över ströbröd så det täcker. Ställ in i ugn som är 250°C och låt griljeringen få färg. Låt svalna. Skiva tunna skivor. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...