26 december, 2015

Galen i dadlar



Gillar du inte dadlar? Är det möjligtvis så att du ätit de torkade och otroligt söta dadlarna?  Då kan jag kanske förstå dig. Men har du provat de färska...och inte gillar dem? Då förstår jag ingenting. Goda som godis och fulla med nyttigheter. Dadlar är rika på C, A, järn, kalium och kalcium och innehåller massor med fibrer.

I våras när vi var på en lunch med ICA där de introducerade mycket om sina gröna tankar och ett klimaträtt koncept fick vi en härlig morotsboll med kardemumma där urkärnade dadlar ingick. Eftersom det var så gott vill jag gärna dela med mig med receptet här. Kanske något som kan vara aktuellt istället för alla chokladbitar och annat onyttigt som lätt står och frestar nu under julen. Både ICA och Fontana har fina färska dadlar.

Morotsbollar med kardemumma ICA 

1 dl finrivna morötter
2 1/2 dl cashewnötter
10 urkärnade dadlar färska tycker jag är bäst
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 krm havssalt
Mixa alla ingredienser. Forma smeten till bollar och rulla i kokosflingor. 



1 kommentar:

♥ Hannele på Hisingen sa...

Mums, ska ha dadel i brödet...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...