06 december, 2015

Favoritpepparkaka - smörgåspepparkaka eller kryddbröd



Åh vad jag älskar pepparkakor. Och jag trodde i min enfald att de flesta gillade samma sorts pepparkaka men när vi för många år sedan gjorde en happening, en pepparkaksprovning, kring vår bok I mormors berså, fem generationers bröd bakverk och tårtor och hade bakat upp de nio olika sorters pepparkakor som fanns i boken, visade det sig att smakpreferenserna var helt olika. Att en del gäster föll för min farmors lite härliga rejält kryddiga, cedropepparkaka eller den mjuksega pepparkakan som kommer från Thulins bageri i Simishamn medan andra gillade den mjuka pepparkakan som var mer av ett kraftigare men ändå delikat kryddbröd, ett sk spice bread. Ljuvligt att lägga under en mjuk bit brie- eller grönmögelost.

En av mina favoriter är en tunt skuren pepparkaka, Ainas pepparkaka. Vårt recept är med margarin och jag måste nog göra den med smör för att se om receptet funkar innan jag lägger ut det. Så den här gången får du hålla tillgodo med kryddbrödet och jag hoppas du kommer att njuta av det lika mycket som våra vänners barn som uppenbarligen bakade det om och om igen då det var deras favorit från pepparkaksprovningen. Smörgåspepparkakan äter jag själv gärna året om med smör och ost till en stark kopp kaffe.

Vilken typ av pepparkaka gillar du? Berätta!

Smörgåspepparkaka utan ägg

knappt 1 liter vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
1 tsk kardemumma
3 dl sirap
4 1/2 dl sur grädde alternativt gräddfil (kan bytas ut mot 3 dl crème fraiche och 1 dl grädde)
2 tsk bikarbonat
1 msk vatten

Blanda väl ihop alla torra ingredienser utom bikarbonaten i en skål. Värm sirapen så den blir rinnande och blanda den med grädden. Rör ner blandningen i mjölet och rör smeten en god stund, gärna med elvisp, så att den blir hämn och slät. Lös upp bikarbonaten i ljummet vatten och blanda ned den i smeten. Häll smeten i en smord och bröad 2-liters brödform och grädda i 160-175°C 70-80 minuter. Blir kakan mörk, lägg över smörpapper. Testa med provsticka så att den är klar och inte kladdig inuti. Ta ut ur ugnen, stjälp upp och låt kallna.


Våra böcker - Klefstad förlag

Boken I mormors berså eller den andra vi skrev I mormors skafferi kanske är en kul julklapp. Du hittar dem på Adlibris, CDon eller Bokus. De är bruna men är fulla av färgbilder och små historier kring recepten inuti.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...