09 oktober, 2015

Kycklinggryta med tomat

Och så testade jag ännu mera kyckling. Ville göra en mindre fet variant och tänkte att den skulle vara mera tomatbaserad. Det blev riktigt bra och den kommer jag att göra om.

Pappa ville visserligen att jag inte skulle krångla till det och att jag gärna kunde koka potatis och steka kycklingen som den var men när jag ställt fram maten var det han som tog om. Grytan i den tappning som jag serverade är han inte särskilt van vid. Jag blev så lycklig att han åt rejält då min pappa är gammal. Äldre människor tycker ofta att maten inte smakar så mycket vilket är tråkigt och därför försökte jag krydda lite extra. I maten får man i sig så mycket viktiga näringsämnen för att må bra. jag tror också att det är viktigt att äta färgstark mat och att man blir gladare av det. Grytan lyckades jag inte fånga på bild men nästa gång jag gör den kanske inlägget kan uppdateras med hur det såg ut.

Kycklinggryta
500 gr strimlad kyckling
1 burk tomater
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk vanlig indisk currypulver
1/2 tsk kanel
1/2 krm cayennepeppar
1 tsk honung
1/4-1/2 kycklingbuljongtärning
en gnutta creme fraiche

Stek kycklingen så att en är precis genomstekt. Låt tomaterna koka upp med pressad vitlök, tillsätt resten av kryddorna och låt tomatsåsen puttra. Strax före servering tillsätter man kycklingen. Smaka av med honung, salt och peppar. Och ta lite mer kryddor om du inte tycker det smakar tillräckligt.
Servera med bulgur och sallad med vinägrette på olivolja, vinäger, flingsalt och peppar ut kvarn.

2 kommentarer:

Jessica Sundberg jessica@attlevasunt.se sa...

Åh vad gott det låter! Äter sällan kycklinggryta, mer för att jag aldrig tänker på det snarare än att jag inte gillar det. Älskar ju kyckling (äter det minst 2-3 ggr i veckan) så det här måste jag testa!

Kram!

Kinna Jonsson sa...

Hej Jessica!
Tack för fin kommentar. Bara att testa på. Förhoppningsvis gillar du gryta. Tycker att man får ut mycket av kycklingen genom att servera på det här viset. kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...