05 september, 2015

Thaimat hemma när du inte vill äta ute



Det är rätt länge sen jag lagade riktig thai-mat hemma - och ändå älskar jag smakerna i den typen av mat. De gifter sig verkligen tillsammans. Så nu har jag tagit tag i det igen och har redan testat två olika recept med Pad Thai. Inspiration till att överhuvudtaget leta upp recepten fick jag av Hemma hos Daniella som bloggade om utematen som hon ville göra hemma. Just den här typen av mat har jag själv inte gjort så det var roligt att försöka utvärdera olika recept och jag har också anpassat dem genom att bl a addera extra böngroddar och plocka en smart sak från det ena receptet till det andra som gav ett bra resultat.
Den smarta saken var att blötlägga risnudlarna i vatten i 30 min dvs inte koka enligt anvisning på förpackningen. Då blev de inte saggiga och tråkiga utan en viss stuns var kvar när jag adderade dem till den varma kycklingen och grönsakerna.
Här är det recept som jag gillade mest. Anledningen är att jag älskar syran från lime och smaken av koriander. Koriander som jag vet många inte gillar är en vattendelare. Hur är det med dig? Gillar du koriander.

Det var också smart att göra en sås som allt skulle svängas runt i. Hela rätten fick en bra smak runtom av såsen.

Här är länken till ett originalrecept med Pad Thai, här till det recept med Pad Thai som jag mest plockat inspiration ifrån.  Nedan ser du receptet med mina variationer.

Kyckling Pad Thai
1 paket risnudlar (finns på bl a ICA i Asiatiska hyllan)
500 g kyckling, gärna Minutskivor
2 ägg
2 burkar konserverade böngroddar (alternativt kan man ta en stor påse färska)
3-5 salladslökar
1/2-1 medelstor gul lök
1 kruka grovhackad koriander
för den som önskar: grovt hackade jordnötter

SÅS
1/3 dl ketchup (jag hade ingen asiatisk ketjup hemma så jag tog rester av hoisinsås vilket blev bra)
2 msk fisksås (finns i asiatiska delen på de flesta livsmedelsbutiker)
2 msk socker
1 tsk hackad vitlök
1 tsk jordnötssmör
saften av 1 lime
½ tsk chili flakes
1 tsk soja

INSTRUKTIONER
Lägg risnudlarna i ljummet vatten i ca 30 min. Koka inte.
Stek kycklingen  i en stor wok eller stekpanna på medelvärme under omrörning hela tills genomstekt (ca 6-8 minuter), lägg i en skål och ställ åt sidan.
Vispa samman alla ingredienserna till såsen och ställ åt sidan. Knäck ägg i stekpannan där du stekt kycklingen och stek ca 1 minut. Dela äggen med en sked, tillsätt lök och böngroddar. Stek helt lätt. Lägg till kyckling och sås. Lägg till nudlar och se till att de täcks av sås. Rör ner salladslök och koriander. Garnera med jordnötter och limeklyftor. Servera på ett riktigt stort fat.




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...