10 september, 2015

Busenkel klassiker på nytt sätt - fyllda paprikor med färs



Måste ju prova klassiker på nytt vis och har här fått chansen att testa Kronfågels kycklingfärs. Tänkte att vad kan passa bättre och vara klimatsmart än att kombinera kyckling med säsongens grönsaker? Bunkrade i helgen med massa fin paprika i olika färger nu när grönsaksdisken dignar av dem. Men man skulle lika gärna kunna fylla squash med en enkel kycklingfärsblandning.

Här testade jag en kryddpåse med fajitaskrydda från El Paso som låg och skräpade i skåpet. Jag slänger ju nästan inget. Kryddpåsen har passerat sitt bäst föredatum för rätt länge sen men jag är glad för varje sak som hittar sin väg ut ur mina hyllor på ett bra sätt och du kommer nog att få läsa mer om hyllrensning framöver. (Och jag är väl medveten om glutamat i kryddpåsen som inte är helt sund, liksom antagligen du också som läser). Anledningen till att den fanns i mitt skåp överhuvudtaget är nog att jag fått den i någon goodiebag.

F ö samlar jag allt grönsaksskråll, teblad, äggskal, kaffesump, blomskräp mm i gamla glassburkar med lock och tar med ut till komposten på landet. Samlar allt för att få till så mycket fin jord som möjligt. I år växte allt i mina pallkragar för mycket då jorden var alldeles för näringsrik men till nästa år blir jag säkert bättre på att blanda min jord med mager blomsterjord för att få en bra balans.

Osten jag har använt fick jag på Restaurangakademiens kungliga jubileum nämligen deras 30-års-fest förra veckan. Osten är härlig smakrik Prästost från ARLA. Också lite klimatsmart då osten är tillverkad i Kalmar. Jag hoppas att det inkluderar att osten är gjord på mjölk från Arlas bönder i Sverige och korna håller oss med öppna landskap plus en mångfald av småkryp i naturen. Om det är fallet...me like.

Tänker du i liknande banor som jag, på miljön när du väljer varor i affären och när du tillagar maten?


Receptet var busenkelt och min variant ser du nedan.
Här hittar du originalreceptet på ICAs hemsida. 

Kycklingfärsfylld paprika
400 g kycklingfärs
1 msk olja
1 påse kryddmix, Fajitas
3 medelstora paprikor
1 1/2 dl riven ost, gärna smakrik som en Prästost 17%

Hetta upp en stekpanna med olja. Bryn färsen och häll på kryddmixen. Låt koka in. Dela paprikorna och lägg med den kupiga sidan nedåt i en form. Fyll paprikorna och lägg över riven ost. Gratinera i 175°C i ca 25 minuter.
Servera med kokt bulgur och en fräsch sallad.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...