25 augusti, 2015

Thaigryta med koksmjölk

Thaigryta med kyckling
Thaigryta med kokosmjölk
Ibland har man rejält bråttom. Ont om tid helt enkelt för att andra saker ska fixas. Antingen kan man köpa hem mat eller färdiglagat men när jag ändå vill laga mat från grunden tar jag till burkar. Extra lätt blev det den här gången då jag även använde färdigstrimlad kyckling från Kronfågel sk Minutstrimlor som jag fått förhandstesta. Superbekvämt och det är en produkt jag kommer att använda fler gånger. Kommer i butik i början/mitten av september så håll utkik.

Du kanske undrar över alla ingredienser. Jag har det mesta hemma. Kaffir lime löv (eller kaffir lime blad) och citrongräs ligger i frysen. En rejäl burk med currypasta står i kylen - den har hållt sig väldigt länge...vågar knappt säga det men den har nog något år på nacken. Konserver som kokosmjölk och thaigrönsaker har jag oftast hemma. Resterande grönsaker var kvar från helgens matlagning och jag ville att det skulle gå åt. Kyl och skåpsrensning med andra ord.

Thaigryta med kokosmjölk
1-2 vitlöksklyftor
500 g Minutstrimlor av kyckling
1-2 msk grön currypasta
1 stång citrongräs
4-5 kaffir lime löv
1/4 röd färsk chilifrukt (går lika bra med torkad chili)
2 burkar kokosmjölk
Flera msk fisksås antagligen 3-5 msk
1 burk vattenkastanjer
1 burk böngroddar
½ grön zucchini
1-2 salladslökar

Fräs vitlök och grön currypasta, tillsätt kyckling och fräs i omgångar. Lägg i större kastrull. Skär citrongräs fint, strimla kaffir lime löven (ta bort nerven i mitten) samt chilin. Häll 2 burkar kokosmjölk över kycklingen, tillsätt kaffir lime löv, citrongräs, chili och fisksås. Låt koka upp. Dela zucchinin på längden och skiva, strimla salladslöken. Skölj böngroddarna och vattenkastanjerna. Tillsätt böngroddar, vattenkastanjer, zucchini och salladslök och låt koka upp. Smaka av med mer fisksås. Servera med kokt ris eller glasnudlar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...