07 mars, 2015

Vegetarisk lasagne



Det här receptet har jag haft länge i min handskriva vaxduksbok. Tror att det kommer från den tiden då jag gick hushållsskola på Apelryd utanför Båstad. Med många kilo extra den hösten begav jag mig hemåt Linköping för att sen börja resa. Bl a blev nästa steg restaurangskola under 2 år i Österrike.

Lasagnen är en höjdare i matlåda. Man kan med fördel göra den dagen före då den blir fastare av att få stå några timmar eller över natten.

Vegetarisk lasagne
(4 pers)
Grundrecept pasta
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 msk olja
3 ägg
Alternativt 10 lasagneplattor

Sås
2 gula lökar
2-4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 burkar krossade tomater
1 dl vatten
1 dl vitt vin
1 buljongtärning
3 msk tomatpuré
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
(200 g rökt skinka)
3 dl riven ost

Kör ingredienserna till pasta degen i en matberedare. Låt vila i 30 minuter i en plastpåse. Kavla ut till tunna plattor på mjölat bakbord eller kör i pastamaskin. Plattor behöver inte förkokas utan används som vanliga torra plattor.

Hacka lök, vitlök och blanda alla ingredienserna till såsen i en kastrull och låt koka 5 minuter. Låt svalna. häll sås i en ugnsfast form. Lägg på pasta alt.5 lasagneplattor och 2/3 av osten. Häll på mer sås och lägg på resten av pastan eller 5 lasagneplattor. Täck med resten av såsen och 1/3 av osten. Grädda i 30 minuter.

Visserligen är lasagnen vegetarisk men det går att tillsätta 200 g skinka mellan lagren för den som önskar. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...