05 mars, 2015

Småkakan, prinsesstårta och kanelbulle


Nästa vecka kommer jag prata om svensk fika. Det är ju i ropet nu och jag tänker tillbaka på de dagar då bloggen såg sitt första ljus. Jag bakade och tyckte att amerikanska muffins var ointressanta och den svenska lilla småkakan var upphetsande. Men jag var rätt ensam om den åsikten. Mamma hjälpte mig med information och bakade upp olika saker. Vi gick igenom gamla receptböcker där det mesta handlade just om bakning. Vi testade kakor man aldrig hört talas om. Antagligen är det därför de aldrig slagit och blivit riktigt stora. Andra kakor såg jag i statistiken att många sökte på, t ex kladdkaka, hallongrotta. Mina personliga favoriter är kokoskaka, russinkaka och så hittade jag en otroligt god kanelkaka, som jag bara älskar. Vilka kakor gillar du?

Att sju sorters kakor-boken var uppbyggd genom kvinnors inskickade recept var mycket intressant. Samma kaka kunde ha olika namn t ex om Märtha hade bidragit med recept var det Märthas chokladkaka etc. Jag upptäckte att mormor hade samma recept i sin handskrivna bok på pepparnötter som fanns i den tryckta boken Sju sorters kakor. Att recepten "rest iväg" med kvinnor som gått hushållsskolor. Man bytte och skrev in i sina svarta vaxduksböcker. Ett slags kvinnohistoria och matutveckling. De finaste recepten bytte inte ägare då det var en slags stolthet att kunna göra det mest komplicerade. Mockatårtor var sådana typer av kakor som var hemliga.

Jag bakade kalljästa bullar. Tokigt goda!. Kalljäsning is da shit.  Mamma och jag bakade saffransbröd som är festbröd i Östergötland. Längderna är fyllda med russing, suckat och syltade apelsinskal. Saftigt blir bröde med kardemumma smaksatt smör.

Kanelbulle är något typiskt svenskt och så gott. Och här har du ett toppenbra recept på en äkta bulle. Jag tycker förstås att kardemumma är minst lika gott! Bullar för mig ska hellre vara små än stora. Mamma gör dem i lagom storlek. Då kan man ta en till utan dåligt samvete.

Glasyrer var något jag testade och förstod att det var ett sätt att få kakan att hålla sig god länge. Stänga innne saftigheten. Vacker dekor på en glasyr får man genom att lägga på kanderad frukt.

Kakor med potatis, mannagryn och andra utdrygningsgrejer blev mycket spännande. Ett tag övervägde jag att det skulle vara kul att forska inom ämnet bakning då jag involverade mig mer eller mindre varje helg, ja och nästan all annan ledig tid. Vi bakade, fotade och skrev men resultatet av all vår bakning blev bakböcker, ett eget förlag och mycket kunskap.

En tårta som vi inte har med i böckerna är en prinsesstårta men ändå gick vi och vann en liten tävling som hembakningsrådet höll i. Tårtan var mörkt grön med en hel rabatt av marsipanrosor på toppen. Så himla gott och annorlunda.

Semlan inte att förglömma. Den är ju hypad just nu tack vare Mattias Ljunggren på Tösses. Hur många wraps har han sålt...70 000 st rycktas det.

Men mitt mest eftersökta recept i Google Analytics är nog kladdkakan. Svenska folket verkligen älskar kladdkakor. Här hittar du det inlägget med kladdkakan och mitt recept.

Du kanske undrar varför jag reflekterar över det här. Jo, det är förberedelse inför veckan som kommer då jag ska till Vetekatten och vill ha något att säga om det här. Blogginlägget är för att tankar ska börja ta form. Vad tänker du kring de svenska bakverken? Vilka småkakor, bullar eller bakelser gillar du och varför? Berätta gärna.

1 kommentar:

Martina sa...

Jag är ju själv inget kakmonster direkt, har aldrig varit men är ändå svag för allt som har choklad i sig så kladdkaka...ja, det är väldigt gott....och kärleksmums ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...