04 mars, 2015

Kroppkakor - älska eller hata

Att undersöka olika ämnen med bloggen gör att man hela tiden lär sig nya saker. T ex trodde jag att kroppkakor alltid inneöll fläsk, salt fläsk och lök. Men nu när jag läste lite ikväll inser jag att de kan innehålla lax eller ål, t o m sjöfågel. Vet inte varför det sistnämnda låter lite skumt för fågel borde ju smaka fågel eller. Källa Wikipedia

Själva ordet Kroppkaka har jag inte lyckats härleda. Är det någon som läser som kan hjälpa mig? Däremot avmystifieras det för mig när jag letar efter den engelska översättningen. Det är så simpelt som dumplings.

Svenska Kroppkakor varierar och jag har ju hört talas om de gråa som görs av rå potatis och bara lite mjölk till de som görs på mycket kokt potatis. Gör man en bildsökning på Google finns ett helt galleri av magnifika kroppkakor med olika tillbehör. Lingonsylt, skirat smör, vitsås (Bechamel) grädde, eller dillgrädde. Fet mat, energirik mat som funkar för ett kroppsarbetande folk. Kanske kan ordet komma från att man bygger upp kroppen...eller näh kanske inte ändå.

Kroppkakor verkar vara en rätt som ätits ute vid kusten allt från Blekinge, Gotland, Öland. Pitepalt längre norrut är en rätt som liknar kroppkaka*. Men det är inte unikt för Sverige med den här typen av rätt. I Österrike finns både söta och salta sk knödeln. Bilden visar hur jag gjort en variant av knödel med ett plommon i mitten. Degen liknar mycket en italiensk gnocci deg. T o m sättet att värma genom att steka kroppkakorna gör man med gnoccis.

För mig är det här feelgoodfood. Det är få saker som jag inte riktigt gillar vad gäller mat och tyvärr är väl kryddpeppar inte riktigt min grej. På söndag ska jag till Nalle och kroppkakan och äta kroppkakor då får jag väl omvärdera då jag gillar övrig smak och konsistens.

Har du något spännande att berätta om kroppkakor? Berätta i kommentarsfältet. Jag behöver ha din kommentar innan söndag.

*Korrigerad text. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar vart du hittat att pitepalt är ett annat för kroppkaka? Jag kollade. Källan Wikipedia och enligt den är pitepalt en liknande rätt. Som jag förstått det är skillnaden mellan palt och kroppkakor att palt alltid görs på enbart råpotatis och kroppkakor antingen uteslutande kokt eller en blandning av kokt och rå. Och i Västerbotten äter vi inte av tradition kroppkakor utan något som kallas palt/kams som görs på rå potatis och kornmjöl.

Kinna Jonsson sa...

Hej Anonym!
Vad roligt att du läser här. Du har helt rätt att jag dragit lite för stora likhetstecken mellan rätter som "liknar" varandra. Ändrar så att det blir korrekt.
Du får gärna lämna ditt namn och berätta vem du är när du kommenterar. Jag gillar att veta vem jag pratar med. =) Ha en fortsatt fin kväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...