03 december, 2014

Konservera året runt - en bok som passar som julklapp till en nörd

Jag älskar kokböcker men numera är det relativt få som hittar en plats i min hylla. Det är helt enkelt så att jag inte kan få in så mycket mer. Men ett par böcker har jag fått som referensex då de intresserade mig mer än allt annat som kommit ut i år har ändå letat sig dit. Du vet kanske likaväl som jag att det är ungefär en kokbok om dagen som ges ut. Man undrar vem som ska köpa dem alla - men det var samma fråga när vi kom ut med våra "mormorsböcker" och de har ju varit efterfrågade.

I allafall tyckte jag den här boken var värd att kika i. Men så till hör de också mitt specialintresse för att konservera. Boken har dessutom titeln "Konservera året runt", sylt, marmelad, gelé, frukt, bär, grönsaker, chutney, pickles. En tanke som vi själva hade i vår egen bok I mormors skafferi då vi bl a skrev om konservering.

Men det räcker inte med det. I boken Konservera året runt finns även egen salami, rillette, lantpaté och saltad skinka. Alltså konserveringsmetoder för annat än grönsaker. Den är instruktiv, fina bilder och går efter säsong. Jättekul tycker jag, som ser fram emot att nu få njuta, inspireras och även ta mig ut i köket på allvar för att göra lite kul grejer. Vilket är på tiden. :)

Författare till boken är Oded Schwarz, som driver en delikatessaffär och jobbar som matstylist i London. Boken är utgiven av Pagina förlag som har en egen butik online där boken kan beställas.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...