09 december, 2014

Anna med kanna eller dagen då flera saker förbereds inför julen



Idag är det Anna-dagen och dagen där vi firar namnsdagen Anna är antagligen uppkallad av Jungfru Marias mor Anna.

Anna-dagen har många traditioner för att man skulle vara färdig med julbestyren före jul. Uttrycket Anna med kanna härstammar från att man antingen skulle sätta igång med att brygga ölet före jul den här dagen eller smaka av ölet som var avsett för julen. Det tolkas lite olika. Med färdigbryggt menade man att det skulle ha kokats, silats, jäst skulle ha tillsatts och ölen skulle vara lagd på jäsning när jag läser i Wikipedia.

Vad som är intressant i sammanhanget med julöl är att det förstås innehåller humle, vatten, jäst och malt. I julöl är kornet som används mältat till en karamellmalt så att det blir mörkare och mera smakrikt. Av tradition är julöl sötare och starkare. Det matchar väl till vår salta och rökta mat på julbordet.

En annan tradition som härrör sig till Anna-dagen är att lutfisken ska läggas i blöt. Vid torkning är den ju helt papperstorr och ska lutas. Uppenbarligen en rätt omständig procedur. Gör man fel riskerar man att bara få ett skum av fisken när den sedan ska lagas till genom att kokas vid jul. Här kan du läsa om varför jag ibland har lite hatkärlek till just lutfisk.

Men Anna-dagen kan förknippas med pepparkakor. Typ Annas pepparkakor. Intressant när jag läste och letade efter info tidigare i höstas då jag hade en dragning om julens traditioner. Då hittade jag den här sidan som var späckad med kul historia och anekdoter. Flera saker hade jag koll på sen tidigare, typ att pepparkakan var en året runt kaka som höll sig bra smakmässigt, att kryddorna i kakan var bra för matsmältning och bl a tillverkades i klostren av nunnor.

Själv älskar jag de pepparkakor som kommer från Tyskland där bl a Nürnberg är känt för sina bakverk. I Tyskland kallas de för printen, kanske för att det är tryckt (printat) ett mönster eller avtryck på ovansidan. De mjukare varianterna som heter Lebkuchen är också stora favvisar. Med smak av jul på en oblat. Lebkuchen kan ha chokladöverdrag, glasyr eller fyllda med bl a syltade apelsinskal. Så himla gott. Här har jag lagt upp ett recept på Aachner printen, den tyska pepparkakan. som jag är väldigt sugen på att baka.

Har du några favoriter som härrör sig till Anna-dagen eller pepparkakor?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...