01 december, 2014

Adventskalender eller julkalender



Vet du hur gammal traditionen med adventskalender är och vet du hur den började?

Jag tycker historien är lika fin varje gång jag läser om den. Den tryckta kalendern är bara lite drygt 100 år. Inte gammal alls. Sina rötter har den i att en liten kille som hette Gerhard Lang längtade så förtvivlat efter jul att hans mamma ville göra livet lite lättare för honom. Hon skapade då en ätbar kalender med små kakor där Gerhard kunde ta en och äta upp varje dag fram till jul. Gerhard Lang växte upp och under sin yrkesverksamma tid blev han delägare i ett förlag. Han kom ihåg sin mammas fina adventskalender och tryckte upp en annan variant i papper. "Den bestod av ett ark med 24 bilder att klippa ut och en båge med 24 fält för stickning. Varje dag i advent tilläts barnen att klippa och klistra in en bild i ett fält".  Det blev succé. Resten är historia som man brukar säga. Källa Wikipedia. De första kalendrarna hade stor religiös anknytning med Jesusbarnet i centrum.

Den fina kalendern på bilden, som är en stor presentask, fick jag vid ett event på Lakritsroten som ligger intill där jag bor på Sveavägen. Roligt att få en ätbar kalender och jag har hållit mig från att öppna den även om jag vet att Bülows lakrids är helt underbar. Den som väntar på något gott....!

Ha en fin adventsvecka och ta hand om dig!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...