29 november, 2014

Recepttävling mellan Matbloggare i Paris


Kvällen är magisk. Eifelltornet blinkar bakom oss. Alla är samlade med mousserande i glasen och snittar. Snart ska vi veta vem som vunnit Cono Surs receptävlingen och får åka till Chile. Vilket härligt äventyr att få åka till Paris i 2 dagar och vara med om det här....!


Dagen började med att vi alla satte oss i taxibilar för att ta oss till en matstudio i centrala Paris. Adressen var välbekant – det var där nattklubben med stort N låg när jag bodde i Paris. Men det glömde jag snabbt bort när jag kom in i lokalen.

På bänkarna stod ingredienser och namn på de länder vars bloggare tävlade mot varandra. Irland, Finland och Sverige. Var och en hade 2 timmar på sig att laga upp sin mat som sedan skulle presenteras för domarna.


En inventering i kylskåp och på bänk visade att några småsaker saknades och en springare skickades ut i regnet för att kompletteringshandla. Lite mandlar, flingsalt med chili och sockerärtor. Tillbaka kom saltade mandlar, vad är flingsalt och skärbönor. Bara att gilla läget.


Kitchen of Anna (Anna Demirian) som bjudit med mig att vara med var fullt koncentrerad. Hon skulle laga fjällröding på en grönsaksbädd med aprikossmör. Rätten som blivit framröstad under sommaren av hennes läsare. Alla i lokalen fick lite mousserande i glasen och kunde både hjälpa de tävlande lite samt njuta. 

Anna gick igenom sina saker. Olika förutsättningar gjorde att hon fick fundera lite. T ex att fisken som skulle grillas hel var filead vilket gjorde att hon var tvungen att se till att den var helt benfri. Att hon fick skärbönor istället för sockerärtor och skar dem i fina bitar för att de skulle ångkokas osv. De två timmarna försvann snabbt.


I köket beundrade vi när Chris Carpentier, en av chiles hetaste kockar just nu, öppnade pilgrimsmusslor och visade oss hur han fick av muskeln i musslan och sedan rensade den ren från allt utom romsäcken.

Det irländska paret presenterade sin rätt först. Pilgrimsmusslorna var lindade med bacon och serverades med en basilikadoftande tomatsallad samt en liten sallad med olika blad. Om du frågar mig smakade den lite för lite. Basilikan tog också över lite tyckte jag. Sedan var det Annas tur. Vi höll alla tummarna. Sorry för att bild saknas på Irländarnas rätt.. 



Grönsaker med ångkokta sparrisar och skärbönor blandades med krispig rödlök och små salladsblad och dressades i vinäger, olivolja och chiliflingsalt. På det placerades de stekta rödingfiléerna. Separat fanns ett aprikossmör och kokt potatis.

Mycket läcker och kreativt och passade bra med vinet – en gewürztraminer Bicicleta frånCono Sur. Här hittar du  vinet på Systembolaget. Det kändes nyskapande och gott.


Sist serverade Johanna Koskiranta, med bloggen hellanjaviinilasinvalissa, tacos med teryakimarinerade laxkuber, limechili och en sallad med bl a finstrimlad rödkål. Mycket goda smaker ihop och bra match med vinet.



Adolfo Hurtado, Christ Carpentier och en trevlig kvinnlig domare som jag tyvärr tappat namnet på provsmakade rätterna. Funderade och överlade till kvällen.

Vi åkte i mellantiden hem till hotellet. Snajdade till oss och så iväg igen i taxi till hemlig adress. Den här gången längs Seines kajer. Båt, båt viskade någon. Vi kommer att få åka båt på Seine och mycket riktigt. Vid foten av Eiffeltornet låg en båt och väntade på oss. Det var bara vi ombord och vi njöt av snittar och mousserande plus musik från egen DJ när vi lade ut och tuffade fram i riktning mot Bastiljen. På återvägen åt vi en trerätters och sen dansade vi länge och hade det verkligt kul. Ett härligt härlig gäng som jag sent kommer att glömma.

Så någon gång under kvällen var det då dags att avslöja vinnaren. Det var ett svårt val förstod vi då domarna såg ut att lida svåra kval. Och det kan jag förstå då både Annas och Johannas var supergoda. Irländarna låg ljusår bakom de bidragen. Till slut var det Johanna som vann och hon får åka vidare till Chile och besöka Cono Surs vingård. Bra jobbat av Anna ändå och känner jag henne rätt ger hon sig inte. Det här var bara första etappen på väg mot målet att få jobba mer med mat. 

3 kommentarer:

Anna Demirian sa...

Hej härliga Kinna,
vilken resa och tack för att du följde mid mig.
Tack snälla för dit stöd, vackra beskrivningen och för fina bilder på bloggen.
Egentligen så har jag inte förlorat något. Jag har rest med två underbara kvinnor, har träffat mycket trevliga och intressanta människor och har gjort det jag älskar mest av allt,lagat mat.
Du har rätt jag är inte en som ger upp, jaba kööööör!!!
Varma armeniska kramar/Anna

Nässelblom och choklad sa...

Vilken rolig upplevelse!

Kinna Jonsson sa...

Anna - resan var helt underbar och jag är så glad över att jag fick vara med. Bara roligt att försöka peppa dig och hålla tummarna. Ge aldrig upp din dröm!

Nässelblom - ja det var det verkligen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...