12 oktober, 2014

På väg i taxi till hemlig adress

Någongång i mitten av juni ringde det i mobilen. Klockan var tio i sex på kvällen. Hej! svarade jag. Hej sa någon i andra luren. Har du fått ett återbud, frågade jag. Ja kom det snabbt. Vilken tur för dig att jag är sminkad och påklädd för att gå på middag sa jag...med min sambo...men skicka en taxi för jag kommer gärna. Jag älskar dig, du är underbar kom det från andra sidan från en person som jag inte känner. Jag klev ner till taxin och kördes till en okänd adress på Östermalm. Vid dörren blev jag väl mottagen och lotsad till en privat lägenhet. Och nej, jag var inte eskort flicka...fast man nästan skulle kunna tro det. Ha ha.

Nu undrar du säkert vad det här handlade om. Jo, dagen innan hade jag blivit tillfrågad om jag ville gå på IKEA Supperclub. Det lät så himla kul men jag var i Linköping fullt upptagen med jobb och den kvällens erbjudande kunde jag inte nappa på utan skickade en kär vän.

Men så sa jag, ring mig om du får ett återbud imorgon - då jag visste att det skulle vara fler kvällar. Vid halvsextiden messade jag. Återbud? Nej, tyvärr inget. Men eftersom jag inte ville sitta hemma klädde jag mig och skulle ut med sambon. Vilken himla tur att jag har en förstående sambo som såg till att jag var klar för att äta med honom och en vän. Han fick visserligen erbjudande om att följa med men han är inte lika fräck som jag och gick ut med vår gemensamma kamrat.

Då jag klev i lägenheten hade alla satt sig. Vid grytorna stod ingen mindre än Christine Ha som vunnit från US Master chef.

En snabb välkomstdrink serverades mig också och läckra sk cracklings som är friterad svål. Svål är en av mina stora favoriter och jag blev verkligen inte besviken.
Nästa rätt var en jättegod grön mangosallad med krabbkött. Sen fick vi Pork Belly Bao som är en ångad vetebulle sk steamde bun med fläskkött. En av de rätter jag gillade under middagen. Nudelsoppan som kom därefter med bl a svamp var förvånansvärt mild i smaken - faktiskt var alla rätterna mycket mildare än jag hade förväntat mig.

Avslutningen, en beignette är en gammaldags teknik som jag gärna ser mer av. Det är ett friterat bakverk. Jag gillade också konceptet med att dricka sin efterrätt då vi fick ett iskaffe med kondenserad mjölk där man istället för riktigt kaffe använde ett cikoria kaffe. Cikoria var en slags ersättning för riktigt kaffe under andra världskriget och du kan se cikoria växa med blå blommor längs vägarna i Skåne och på Gotland på sommaren.

Avslutningsvis spanade jag extra in köket då jag själv är i stort behov av nytt kök på tre ställen. Bl a gillade jag mycket belysning i lådorna. Det fanns mycket extra intressanta lösningar med bl a lådor i lådorna samt bra smarta lösningar för att hålla kastrullock mm på plats. Sådana lösningar med kastrullock och att exakt veta var sakerna finns genom de smarta lösningarna är ju förstås en förutsättning för någon som inte ser men även för en vardagsmatlagare som jag själv.

Jo just det - jag får inte glömma att nämna att kvällen överraskning var att Erik Gadd ringde på dörren. Han kom in och satte sig bredvid middagsbordet och drog några låtar live. Sällskapet var också väldigt trevligt runt bordet med youtubestjärnor, en person från Nöjesguiden, en från Feber plus några från IKEA. Alltså vilken minnesvärdkväll!

Här kan du se när Christine Ha berättar om sin meny.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...