15 augusti, 2014

Smoothie på blåbär och röda vinbär


I sommar har jag tänkt mycket på hälsa och vi försöker leva mer hälsosamt. Ett steg i taget och många småsaker gör stor skillnad.
Dagligen får jag pressreleaser och Bärfrämjandet är en av dem som flitigt skickar ut. Där blir jag mycket glad över läsningen om att bär är så nyttigt. Det är något som jag fått med mig från det jag var liten och vi skulle plocka mycket bär och ha för vintern. Inte något som var kul för oss barn men med 4 syskon var det nödvändigt att stoppa i frysar och konservera så mycket vi kunde. Butikerna hade inte det utbudet som finns idag och med några kilometer till närmaste butik såg man också till att ha grejerna hemma.

Nu försöker jag äta så mycket bär jag bara kan när de är färska. En del dagar börjar jag med bara bär till frukost och ibland tar jag bär som ett alternativ till lunch. Häromdagen gjorde jag därför en smoothie på nästan bara bär.

De lite surare röda vinbären kan vara lite svåra att placera på matbordet. Hemma brukade vi göra fin gelé för vintermiddagarna eller använda gelé till järnvägskaka, frimurare eller andra bakverk men eftersom min sambo och jag äter begränsat med gelé, ett 2-personers-hushåll, går det helt enkelt inte åt. Röda vinbär ligger lite längre än nödvändigt i frysen. Just i den här smoothien blandade jag därför blåbär, vinbär och slängde med en persika då den har säsong just nu och är härligt söt. Lite sötma kommer också från honung. Yoghurt och mjölk gav smoothien en något mera flytande konsistens. Ja, konsistensen var som en sorbet då jag plockade mina bär direkt ur frysen. Håller på att tömma förra årets förråd för att få plats med det nya som står i en extrafrys. Härliga i-lands-problem som inte är svåra att lösa.

Jag åt hela den här portionen som lunch och blev rejält mätt men till en frukost räcker den lätt till 2-4 pers, beroende på hur mycket man vill äta för övrigt.

Vad gör du med dina bär? Tips?

Fler smoothies hittar du här:
Laktosfri jordgubbssmoothie
Nässelsmoothie
Smoothie med chiafrön


Recept på blåbär, röda-vinbär och persiko smoothie
1-2 portioner
1 1/2 dl blåbär
1 1/2 dl röda vinbär
1 söt, mogen persika (eller nektarin)
1 dl mjölk
1/2 dl turkisk yoghurt
1 msk linfrö
1 msk honung

Mixa allt i mixerkanna och häll upp på höga glas. Använder du frysta bär blir det här som en härlig trögflytande sorbet. Dekorera gärna med något grönt blad. På bilden ser du mynta.

1 kommentar:

Alexandra sa...

Å va gott det ser ut! Vinbär är lite underskattat, men så gott :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...