16 juli, 2014

Frukostmarknad i Sopot


 Direkt från färjan åkte vi till en frukostmarknad och fortsatte vår Matbloggsresa med Stena Line.



Av guiden fick vi 100 sloty att dela på 2 och 2. För pengarna skulle vi handla egen frukost. Så roligt och någon uttryckte det som om vi handlade och plockade ihop en egen goodie bag. Smart sagt!



Marknaden var genuin och de som saluförde sina produkter var antagligen också till stor del producenter. Vilken tur jag hade som delade med Agnieszka som pratar polska. Tack vare det blev det något enklare att förstå vad det var som vi såg. Det första vi båda ville äta var ister på rågbröd med saltgurka. Ister är vanligt på kontinenten och fanns förr i Sverige. Jag kan komma ihåg hur mamma serverade smaksatt ister när vi var små. Då tyckte jag det var sisådär men idag tycker jag det är mycket gott. Mamma smälte istern med äppelbitar och eventuellt lök om jag kommer ihåg rätt. I istern fanns små bitar av protein som kallades för flottgrevar. Ett gott tillbehör till hemgjord blodpudding.



I nästa stånd vi förförda av läckra baklavor och honung. Rosenbladshonung och ingefärshonung hamnade i en påse för att med hem, men jag hade gärna köpt både större burkar och fler sorter för det fanns också choklad och kanel plus pollenhonung som jag gärna hade velat ha. Honungen handlade vi på oss och insåg att med båt funkar det att transportera vätskor men inte med flyg. Turligt nog skulle vi även hem med Stena Lines bilfärja.


Ravioli med jordgubbar är en delikatess. Blir sugen på att prova att göra dem någongång.


Som dryck köpte vi en illgrön drink med bl a persilja och gurka. Mer färg än smak.


I stånd efter stånd hade man dukat upp godsaker. Rökt fisk, patéer, vackert dekorerad färskost, kanelbulle på rulle och gott kaffe. Det fanns också fint handgjorda karameller, färska blåbär, jordgubbar, inspirerande bakverk och mycket, mycket mer som jag gärna hade velat prova.


Den här osten var särskilt häftig med blåklint och rosenblad.


I mitten av parken fanns bord och vi slog oss ner för att äta allt vi plockat på oss. Tyvärr att man kan äta mer med ögonen än med magen annars hade jag gärna handlat mer och ätit i flera timmar.



T ex de här fina powerbars. Men inspiration räcker också mycket långt för att sen kreera saker hemma i köket. 




Omsorgsfullt handgjorda karameller där det står I love Sopot!


1 kommentar:

Ylva Vitorovic sa...

Vad bra skrivet! Frukostmarknaden var nog min stora favorit också. :) /ylva.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...