08 juni, 2014

Kotlettrad på rapsgris med robust potatisbakelse och rostad paprikasås



Det är inte ofta jag tävlar men den här gången kändes det verkligt kul. Inte beroende på vinsterna utan snarare på att råvaran är intressant, nämligen Rapsgris från SCAN. Rapsgrisköttet har varit en favorit hos oss sedan det lanserades. Att vi i Sverige är unika i världen med konceptet att grisen får rapsolja tycker jag är extra bra. Det påminner om hur man i Parma ger grisarna vassle som är en biprodukt från parmesanosttillverkningen.

Rapsgrisköttet är saftigt och har en fin textur. Jag valde att laga två rätter av 2 olika delar. Här kommer mitt första recept.

Chansen att jag kommer att vinna är ytterst minimal när jag ser vilka som deltar i tävlingen. Idel mycket kunniga matbloggare. Vinnaren får bl a sin rätt serverad vid Dagligvarugalan i september vilket gör att jag valt tillbehör som är aktuella under hösten. En sak som jag hoppas är däremot att få vara med i broschyren som kommer att ges ut med recepten. Det har också varit väldigt kul att ställa sig i köket och verkligen fundera på smaksättningar och testa sig fram. Rätten med kotlettrad hann jag laga 2 gånger. Därmed testade jag både att tillaga köttet i ugn och på grillen. Vi lyckades väl inte lågtempa grillen så väl, som vi borde gjort men köttet blev ändå mycket gott.



Till köttet har jag valt att komponera en rustik potatisbakelse med franska kryddor. Skalet är kvar då jag tänker att det tar tid att skala den till en gala och numera är potatisen så väl tvättad när den når konsument att det funkar. Ofta sitter även det nyttiga precis under skalet och det vill iallafall jag ha kvar. Bakelsen kan man skära i portionsbitar och enkelt värma i ugnen. Här hade jag en tanke om att bara göra den med buljong men det blev för tråkigt. Alltså får den som är laktosintollerant en annan variant då jag gjort den med mellangrädde. Vilket innebär att hela måltiden inte blir särskilt fet.

Rostad paprika är gott och ger färg. Alla ingredienserna är rostade i såsen. Det är ingen mjölk eller ägg i då jag tänkt att det ska gå att servera till alla.

Köttet då, sist men inte minst är kryddat med bl a fänkål. En krydda som jag mer och mer förknippar med kött och inte bara med brödbak. Inspirationen kommer från Italien där man använder fänkål  i korv. Något som jag älskar. Sen har jag använt rökt paprika vilket är en liten flirt med att man gärna vill servera rökta rätter. Den är dessutom stark och ger hetta.

Små söta körsbärstomater ger syra och sötma till rätten. De brytar av fint mot de andra smakerna.
Några gröna blad av ruccola samt dekor av färsk timjan. Et voilà. Här är mitt ena bidrag. Det andra med fläsksida och grönsaksgratäng hittar du här.

Kotlettrad
1 kotlettrad med 10 kotletter
Våt rubb
6 stora vitlöksklyftor, grovt hackade
2 msk grovhackad färsk rosmarin
1 msk hela fänkålsfrön
1 tsk mald fänkål
1 tsk paprikapuler
1 tsk rökt paprikapulver (kan bytas mot vanligt paprikapulver)
2 tsk nymald svartpeppar
2/3 dl raps eller olivolja
ca 2 tsk salt

Mixa alla ingredienserna (utom saltet) till den våta rubben. Fördela rubben över köttet, salta och låt stå, gärna över natten. Sätt ugnen på 100°C och sätt in en termometer på tjockaste delen av köttet. Köttet är klart när det når en innertemperatur på 58°C. Ta ut ur ugnen och svep in i lite folie samt lägg över en handduk så att det håller sig varmt. Låt stå 10-15 minuter innan du skär upp det.

Vi provade även slowcooking. Det är det köttet du ser på bilderna. Glöden skulle varit ännu längre ifrån köttet. Kryddorna kom mer till sin rätt när vi lagade det i ugnen men då blev i gengäld kotlettraden mera yppig. 


Robust potatisbakelse
8 personer
7 potatisar
1 palsternacka
2 dl mellangrädde
1 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
1 1/2 tsk salt
2 tsk franska örter
3/4 dl fint riven västerbottensost

Skala inte potatisarna utan skiva dem direkt på mandolin eller i matberedare. Skala palsternackan, skiva tunt. Koka upp vatten och lös upp buljongen. Blanda med grädde och kryddor. Klä en form i botten med bakplåtspapper. Lägg ner potatis och palsternacka i ett jämnt lager. Häll över vätskan med kryddorna. Strö över den rivna osten. Grädda i 225°C tills potatisbakelsen fått färg och vätskan dunstat. Tror att det tar ca 45 min. Låt svalna. Skär i portionsbitar. Lägg på en plåt och värm på ca 100°C inför serveringen.

Ugnsbakade tomater
3 körsbärstomater per person.
socker
salt
raps- eller olivolja

Halvera tomaterna. Lägg i en ugnsfast form. Strö över lite socker, salt och droppa raps- eller olivolja. Ställ in i ugnen på ca 225°C tills de torkat ihop. Det går relativt snabbt. Alternativt kör på låg värme under flera timmar. 

Rostad paprikasås/puré
8 personer
3 större paprikor
1 medelstor gul lök
4 vitlöksklyftor med skal

Rosta paprikan på minst 250°C tills dess den är svart i skalet. Låt svalna och dra av skal och ta bort kärnorna. Lägg lök som skurits i grova ringar (ca 1 cm tjocka) i en stekpanna utan fett. Lägg i vitlöksklyftor som har skalet kvar. Rosta och vänd med jämna mellanrum tills löken är mjuk och lite svart och innehållet i vitlöksklyftorna går att trycka ur skalet. Lägg allt i en skål och mixa. Smaka av med salt. Späd eventuellt med lite vatten för lite tunnare konsistens.

Lägg upp:
Värm tallrikar. Lägg upp potatisbakelsen på tallriken. Låt kotlettens ben vila mot ena kanten på bakelsen. Lägg en klick paprikasås/puré bredvid. Strö över de torkade tomaterna. Garnera med ruccola och timjankvistar.

Här är länkar till de andra bloggarna som är med och tävlar.

Madeleine Landley
Landleys kök
Andreas Ivarsson
(In the Kitchen)
Karoline Nordefors
(Din Vinguide)
Hanna Nilsson
(Matlagerskan)
Lena Larsson
(Grundlig matlagning)
Stina Patetsos
(Jennie och Stina)
Lisa Lönner Pulkkinen
(Husmor Lisa)
Annika Ingemarsson
(Smaskens)
Ulrik Strandberg
(Glimten i grytan)
Sandra Callermo
(Sandras matkrypin)
Charlotte Jenkinsson
(Jenkfood)
Kari Andersson
(Spisat)
Anette Rosvall

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...