23 maj, 2014

Ramslökspesto och pasta med pesto



Tyckte det var roligt att kunna använda nästintill bara svenska råvaror till en ramslökspesto. Att byta pinjenötterna mot något annat tycker jag ändå var svårt dåde ger en aningen sötma som passar väldigt bra till ramslöken. Och jag kan inte komma på något riktigt bra närodlat alternativ. Rätta mig gärna om jag har fel och skriv i så fall i kommentarsfältet. Men visst kan man använda solrosfrön eller mandel om man letar andra alternativ. Skriver ur minnet då jag inte exakt kommer ihåg proportionerna så ta receptet som en skiss och lägg till och dra ifrån som du tycker passar.

Ramslökspesto 
5-6 ramslöksblad
½ dl pinjenötter
½ dl neutral rapsolja (Säby gård som jag fått i en trevlig goodiebag från OBH Nordica)
¾ dl Wästgöta Kloster Munkens blå (som jag fått av ARLA)
salt
peppar

Lägg ramslöksblad och pinjenötter i en matberedare, tillsätt olja droppvis. Tillsätt därefter riven ost. Fick lust på pastasallad till peston. Den blev en smaksensation. Riktigt gott!


Pastasallad med ramslökspesto
2 portioner torkad pasta
2 kycklingfiléer
 ramslökspesto
spenat
körsbärstomater
salt flingsalt
peppar ur kvarn
riven ost förslagsvis Wästgöta Kloster Munkens blå Koka pastan.

Skiva kycklingfiléerna i strimlor och stek i het stekpanna. Blanda pasta och kyckling med peston. Dra några tag med pepparkvarn och strö över flingsalt. Jag hade gärna lagt till halverade körsbärstomater och färska spenatblad om jag skulle komplettera den med mera färg och grönt. Tomater åt vi den här gången vid sidan av.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...