07 maj, 2014

Inspiration för dessert och amuse bouche

Har varit på Gastronord under hela dagen igår. Framför allt för att träffa människor som jag vill hålla kontakt med, knyta nya kontakter samt få en stor dos inspiration. En av de saker som jag sprang på nästan först på mässan var de här små konerna som fanns i både söt och salt version med olika smaker. Med en yta på insidan av t ex vit choklad håller de sig fina fast man kanske lägger en glasskula eller färskost eller dy i den. Själv smakade jag en kon som var penslad med pesto. På någon hade man lagt svarta sesamfrön i vätskan man penslat på. Jag blev sjukt inspirerad. Tankarna gick också till att lägga i en pepparrotsglasskula som fanns på SIA glass för något år sedan och lite rökt lax fast då med en kon med annan smak förstås. Och när jag tänker efter själv har jag knallgröna sesamfrön som skulle kunna bli snygga och att jag själ experimenterade med en vätska med persilja på vanliga fillodegsark som jag formade som skålar för mer än 20 år sen så kanske du förstår varför jag spann loss på det här....Variationerna är oändliga. Tyvärr finns just den här typen av livsmedel endast för restauratörer och folk i branschen. I det här fallet är det hos Werners Gourmetservice som du hittar dem. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...