25 maj, 2014

Grön italiensk sås på persilja - kanske en släkting till chimichurri



Gröna såser har alltid intresserat mig. Jag kommer ihåg när jag första gången skulle göra en salsa verde. I mitten av 90-talet hade jag startat en liten cateringfirma och det var på ett cateringuppdrag då vi skulle servera en italiensk buffé ute i ett tält på en privat tennisbana i Stocksund. Bl annat serverade vi då den här gröna såsen - en örtbaserad sås var något jag aldrig tillagat förut. Den blev inte såhär fast som såsen jag komponerat idag utan skiktade sig. Tror att det var citron i och mycket mindre av persiljan. Men jag kommer ihåg att jag tyckte den var fräsch och väldigt annorlunda. Då var jag inte van vid sardell heller vilket hade nyhetens behag.

Just nu tycker jag gröna såser är i ropet. Bl a lagar man sydamerikansk chimichurri, en sås som jag träffade på, för några år sedan på en förädlingsworkshop med Lisen Sundblad på Rosendahls trädgårdar. Det var en aha-upplevelse en gång till. Nu i efterhand tänker jag att eftersom salsa verde och pesto kommer från Italien skulle jag kunna tänka mig att det är ett slags recept som rest med Christopher Columbus och de andra herrarna över till andra sidan atlanten och där blivit komponerad av fler och andra ingredienser allteftersom det funnits tillgång på örter mm. Namnet härledde Lisen (tror iallafall att det var hon) att det var en irländare som hette Jimmy McCurry som serverade såsen och hans namn var så svårt att uttala att det blev det lite festligare chimichurry. Och konstigare saker har man ju hört förr.

Idag reflekterar jag kring hur snabbt jag sätter ihop en sås eller annan rätt då flera års bloggning ger en viss känsla för vad som kan passa ihop och hur mycket av varje ingrediens som kan funka. Recepten sitter ofta vid första försöket. I allafall tycker sambon oftast att resultatet blir gott. Fast som alla andra blir ibland saker helt åt pipan och smakar verkligen sisådär. Gissar att det är så för alla.

Salza verde
4 personer
2 händer fulla med persilja utan stjälkar
1 lite vitlöksklyfta
1/4 liten silverlök (går bra med annan mild lök t e x schalottenlök)
1 msk kapris (Fontana)
1 tsk vinäger
1 sardell
3/4 dl olivolja (Extra virgin olivolja Fontana)

Kör de torra ingredienserna först och finfördela. Tillsätt sedan oljan och kör tills du har en jämn massa. Servera till grillat kött, grillad fisk eller grönsaker.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...