28 april, 2014

Nässelsmoothie



Mamma och jag tänker lika. Undrar om det är tankeöverföring? Eftersom det inte blir förrän till helgen som jag är ute ur stan och kan hitta nässlor där en liten hund INTE passerat eller som inte är helt ihjälgasade hade jag bara tänkt på att jag ville testa smoothie med nässlor. Då får jag ett telefonsamtal med en receptskiss...från mamma. Så innovativt och inte vad man väntar sig av en kvinna i sina bästa år som fyllt 75. Provade att få ner lite mer konkreta mått men på ett ungefär blir det här läckert. Nässlor i frysen från förra året kom väl till pass. Men nu är det förstås dags att göra nya förpackningar med vitaminer att ta fram ur frysen de dagar man är lite hängig.

Nässlorna som jag använder i matlagning är sköljda och förvällda i kokande vatten under några minuter. De har fått rinna av och sedan har jag mixat dem fint i matberedaren. Om de ska frysas lägger jag dem i lagom stora förpackningar för att kunna ta upp och använda i soppor, pajer eller som här i en smoothie. (Jag brukar plocka mycket...)

Smoothie med nässlor
3-4 msk fint mixade nässlor 
1 banan
2-3 dl naturell yoghurt (lättyoghurt med 0,5% fetthalt har vi använt här)
1-2 msk apelsinjuice 

1 krm vaniljsocker eller lite mer om man vill

Lägg allt i en mixerkanna och mixa. Häll upp i vackra glas och njut.

Men tror att det här receptet kan fixas till med mindre yoghurt, mer nässlor och mer apelsinjuice för distinktare syra. Äkta vanilj skulle antagligen också vara ballt att ha i.

Följ mig på Instagram. 

4 kommentarer:

Martina sa...

Jag har aldrig ätit nässlor men är bra sugen att testa men hur plockar man dem utan att bränna sig?? Handskar??

Kinna Jonsson sa...

Martina - jag brukar dra på ett par av mina vanliga skinnhandskar och sedan ta med en bra sax och en platspåse. Jag klipper och tar i dem så lite som möjligt. När jag sköljer dem använder jag vanliga diskhandskar. Annars kan det bränna i fingrarna i timmar. Lycka till!

Fröken Dill sa...

Aha - förvällda nässlor i smoothie! Jag har sett en massa recept med färska och känt att det blir lite för vågat för mig. Jag VET att bränneffekten förstörs av mixern, men ändå...
Till valborg blir det en ny variant av nässelsoppa för oss. Det gäller att passa på att plocka de goda primörerna, redan nu börjar de bli väl grova på vissa ställen.

Kinna Jonsson sa...

Om du plockar och klipper av nässlorna regelbundet kommer de tillbaka med små skott. Då kan man skörda länge. Fast jag tar dem som blivit lite grövre också. Tycker inte det gör något.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...