10 april, 2014

Lanseringsfest för nya tidningen Hallen i Hötorgshallen


Lanseringsfest för Hötorgshallens nya tidning Hallen. Tidningen kommer att komma ut 4 ggr per år och för den som vill (du som kanske inte kan frekventera hallen lika ofta som jag själv) går det att prenumerera på den. 


Stilen på tidningen är väldigt äkta och mitt intryck är att tidningsmakarna Kristina Funch och Jonas Larsson lägger sig vinn om att med tidningen spegla den verksamhet som finns i Hallen. 


I vilket fall. Det är kul att vara med där det händer. Hur skoj som helst och vilken fest det blir när de flesta handlarna har öppet och bjuder på smakprover ur sortimentet.

Vitt och rött vin. Vi började med en sushi med tonfisk på en liten bädd med sjögräs. Rullen med tonfisk tror jag var friterad. Provsmakade en fläskkorv hos Taylor and Jones med en äppelchutney från Christina på North Parade som jag redan skrivit om här. Mycket gott men jag är ju redan såld på både hennes produkter och gillar Taylor and Jones grejer.


Sen åt vi Stockholmare från Gudruns med bröd och surkål och en hel del söt senap hos G Nilsson Livs som jag gillar så mycket och där vi köper svenskt kött när vi ska göra korv. Stockholmaren är jättegod. De bjuder också på klassikern ärtsoppa och punsch.


Höjdaren var en fantastisk fisksoppa från Fiskeläget. En av de godaste jag ätit. De var tyvärr väldigt lågmälda i "butiken" för de hade gärna kunnat berätta om sina råvaror eller om soppan. Sambon åt några ostron. Halstrad lax med lätt kokt rödbeta serverades hos Hav. Mycket gott!


På disken hos den Finska butiken hittade vi svampsallad och auraost i små rågchips/crustader som var "bakade" på rågmjöl. Ledsen för den kanske lite lama beskrivningen men det var lite för mycket trängsel för att kunna intervjua och få exakt veta vad det var. Men gott var det! De karelska pirogerna har jag suktat efter länge så det får bli en tur tillbaka och inhandla dem.


Jag fastnade för tryffelkorv och kantarellkorv hos Pallas delikatesser. Framför allt tryffelkorven...! Sen slank det ner oliver och en fetaost med honung (tror iallafall den var tillagad med honung) hos Pierias livs, dit jag går när jag verkligen vill ha fina kvalitetsoliver. Det fanns förstås mycket annat smått och gott. Just sån't som man verkligen älskar med Hötorgshallen.


Pratade en stund med Anna Maria Corazza Bildt om Basta till matsvinnet, en fråga som hon driver i Europaparklamentet. Hon signerade också en liten bok som hon skrivit och stack en matlåda och ett förkläde i handen på mig. Det passar oss med matlåda för jag står ju mycket för att man ska hushålla med resurserna både för den egna plånboken och miljön. 

Träffade också på Monika Hallberg från Sveriges Mästerkock som inte bor så långt från mina föräldrar i utanför Linköping. Lite pinsam är jag när jag säger till henne - jag tycker jag känner igen dig. Det visade sig att jag aldrig träffat henne utan kände igen henne från TV. Så kan det gå. Hi hi. Lite tokigt blev det. Men det var väldigt trevligt att prata med både henne och väninnan.

I minglet fanns även bloggarna Spisat och Scandinasia som alltid är lika trevliga att träffa. De hade smakat en underbar verkligt långlagad chili.



Vi blev fast hos Saluplats Husman och pratade jättelänge med entreprenören bakom Brostorps Hemlagade ostkaka och ost som nu tagit över i andra generationen. Grundaren mamman i familjen har jag träffat några gånger på mässan Östgötamat. Roligt att prata med någon som verkligen brinner för det hon gör. De har just tagit över efter mamman som startat osttillverkningen och gör bara ost från egen mjölk. Ett annat syskon driver själva gården med mjölkkorna. Men allt blir inte ost utan en del mjölk levereras också till Arla. Här fick vi veta att en del av ostarna är snabba ostar, dvs de lagras fort. Vi åt bl a en ost som var tillverkad 22 mars och var klar medan en annan ost, kittosten penslas med saltlösning varje dag i några veckors tid och är lagrad ett halvår. Nu experimenteras det med ostarna. De vi smakar är Josefine, Denise Gammaldags hemost och lilla blå. Brostorps är också kända för sin fina ostkaka.

Roligt återseende var det med Birgitta Starck från Stensåkra chark som fanns på plats och serverade sina fina korvar hos Salutplats Husman. En jättegod mandarinmarmelad och en superb äppelmarmelad med kanel stod på disken hos dem.


En läcker grej på en av provsmakningstallrikarna var en tryffeltapenade. Den vill jag gärna äta igen - nävars jag vill äta alla saker igen på Hötorgshallen. Det är verkligen fina utvalda delikatesser som handlarna säljer!


Till sist var det brasiliansk samba och lite tävling. Sa till sambon Fredrik att det vore kul att vinna något och vad händer jo vem vinner om inte jag och fick fina Riedelglas med mig hem. Kanske bra med rosa baksida på visitkortet där det står "Social media - makes it happen". Och visst är det så, "it makes it happen".
Alexander Dahl som tagit bilden på oss lånade min kamera lite då han satt vid bordet bredvid.


Jag, Kinna som skriver här jobbar som social mediestrateg kan hjälpa dig att få ditt event att synas i sociala medier. Kontakta mig gärna på kinna.jonsson@fiduser.se eller kika på min hemsida Fiduser.se där jag skriver om genomförda uppdrag. 

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Efter att ha läst hos dig och några andra om Hötorgshallens nya tidning var jag bara tvungen att rusa förbi och hämta den. Underbart! Enda problemet var att jag inte hunnit äta lunch och inte ens hann ta en korv vid östra station innan bussen gick. 1,5 timme på bussen med galet matsug frestad av allt gott i "Hallen", gaaah! Men tänk vad mycket som hänt sedan hötorgshallen var ett smått obskyrt ställe dit min mamma (som enda mamman i Bromma) gick för att handla bra kött som inte var för dyrt. Och underbart att bo i en stad som har tillräckligt underlag för flera saluhallar. Vissa mindre städer försöker, men kämpar i motvind.

Kinna Jonsson sa...

Fröken Dill, vad kul att det inspirerande men det är aldrig bra att läsa om mat med tom mage. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...