21 januari, 2014

Torsk med bacon

En kombination med fisk och fläskkött är spännande och god. Att servera fisk så har jag hört har uråldriga anor. Men förtvivlat letar jag efter djupare information. Kanske kan du som läsare hjälpa mig. Vad jag har hört någonstans är att spanjorerna serverade fast vit fisk med griskött för att driva ut morerna ur Spanien. Att de "otrogna" som Morerna kallades, skulle avslöja sig då de inte åt fläsk. Kan det här stämma? Jag tycker teorin låter rimlig men är det sant?

I vilket fall som helst är det en mycket god kombination att servera torsk med rökt fläsk, t ex rökt sida eller som jag gjorde. Det sista ur burken med baconjam, North parade fick ligga på toppen av fisken. Min sambo gillade inte det för den har hetta av chili. Men jag tyckte att det blev fina smaker ihop med den fasta fisken och övriga tillbehör. Under fisken låg en bädd av crème fraiche stuvad spenat. Helst skulle det vara hel spenat men här är det hackad. Vid sidan hade jag lagt slantar av morötter som först förvällts och sedan inför serveringen, svängts lite extra i brynt smör. Därtill vanlig kokt potatis. Kanske inte det finaste sättet att servera potatisen på men jag tycker potatis är oslagbart till fisk. Ofta har vi pressad potatis. Uppläggningen här på bilden är väl inte den mest eleganta men det är en av de rätter där smakerna verkligen sitter.

Fisken var torskrygg vildfångad i Barents hav, MSC-certifierade som Findus producerar. De kallar det havets oxfilé. Och fisken var verkligt läcker. Min sambo blev förtjust och det kommer säkert att bli något som vi handlar igen. Enkel att tillaga då den skulle steka 5 min på varje sida och ha en innertemperatur på 52°C. Just servering med bacon föreslogs på paketet men det såg jag först när jag skulle läsa rekommendationen för tillagningen.

Det rökta i baconet gifte sig fint med den lätta syran i crème fraichen, sötman i morötterna och en gnutta sälta på fisk och i smöret.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...