05 januari, 2014

Testa något nytt med rotselleri

För drygt ett år sedan såg jag vid ett studiebesök med LRF hur en av "Årets kock" kockar, Viktor Westerlind, bakade en rotselleri i ugnen. Självklart var jag tvungen att prova själv. Viktor hade gjort en deg med mjöl och salt för att baka den i och det bör ge ett bättre resultat än mitt eget. Jag tog och borstade min rotselleri lite mera noggrant för att få bort det mesta av jorden. Ugnen satte jag på 150°C och sedan satte jag in min selleri i en ugnsfast form som den var. Den fick baka ca 2 timmar. Därefter "skalade" jag av den med en kniv.

Resultatet blev först att det doftade mycket gott i hela köket och sellerin fick en djup, intensiv smak. Den färdiga sellerin skar jag i skivor och sedan i mindre bitar. Som tillbehör fungerade den fint till sprödstekt abborre men är säkert god till stekt kyckling eller dy.
Jag kommer definitivt prova tillagningssättet igen men antagligen en inbakad variant. Kan tänka mig att vira in den i folie för att testa resultatet då ångan från rotsellerin stängs inne ännu mer i själva sellerin.

Ugnsbakad selleri
1 hel rotselleri
ugnsvärme 150°C
baka sellerin tills den är mjuk

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...