17 januari, 2014

Span på Formex, föredrag och ett riktigt fynd för umamiälskare

Föredragshållare om sociala medier
Under den här veckan är det Formexmässa i Älvsjö och jag har fått förmånen att vara föredragshållare varje dag och prata om sociala medier. Framför allt har föredragit riktat sig till besökarna som jobbar med butiker både e-butik och fysisk butik, är stylister, designers eller inredare. Så inför föredraget har jag intervjuat lite olika personer - även om jag anade svaren jag skulle få, är det roligt att kunna peka på exempel både hur man kan göra och vilket resultat det ger.

Intervjuoffren till dragningen
Mina intervjuoffer var: Maria Söderberg med urfina inredningsprylar på e-shopen Stilrummet och bl a bloggen Classic Style in the City, Kajsa på HappySthlm som har snyggt designade saker för bl a köket och Kristina Funck en av de första butiksbloggarna i Sverige med bloggen "Utsikt mot Stureplan". Intervjuerna kommer att publiceras i sin helhet på min företagssida, Fiduser inom kort.

Pressfrukost med eclairer
Men nog om detta. Jag har ju förstås spanat in lite godsaker på Formex. Formex firade lite då det var 100:e gången mässan hölls och bjöd med tanke på detta på ett bakverk på pressfrukosten. Det var Fredrik Nylen från Hela Sverige Bakar som hade tagit fram en eclair med havtornskräm. Friskt men ecklairerna hade det kunnat vara lite mera stunsiga i konsistensen. En utmaning dock och inte lätt, då de hade gjort flera 1000. Så det var nog inte ens möjligt.

Efter pressfrukosten jobbade jag undan lite. Har alltid datorn med mig och kan jobba var som helst så jag satt kvar vid långborden där pressfrukosten hållits. Inspirerande miljö att sitta bland vackra ting medan jag en sista gång kollade min dragning.

Matspaningen på Formex och black garlic produkter
På eftermiddagen spanade jag in C-hallens utställare inom mat och framför allt sötsaker. Där gjorde jag ett riktigt fynd hos North Parade och the Garlic Farm. Black garlic har jag redan stött på genom Lisa på Cranberry Corner som stack en sådan i handen på mig redan under förra Formex.

Nu fanns det mer produkter att se hos North Parade som tar in produkterna till Sverige. Flera av produkterna från The Garlic Farm innehöll black garlic som är fermenterad vitlök vilket gör varje produkt smakrik eller till en "umamibomb" som Lisa Förare, Matälskaren uttrycker det.

Det jag testade var bl a ett baconspread för hamburgare, läckra marmelader med sting att använda som glacer och en BBQ sås som var godare än det mesta jag smakat. En chutney var t o m framtagen i samarbete med Elton John (den var stark och helt i min smak).

Alltså det är bara att spana in webbshop eller butik hos Cranberry för Lisa skulle ta in en del av det eller kontakta North Parade direkt och höra vilka butiker som tänkt ta in produkterna. Allt var så grymt gott så testa!!

Umamikunskap hittar du hos Lisa Förare, Matälskaren.
Här finns tips om en Black garlic burger som jag själv måste prova.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...