22 januari, 2014

Späckat program på Korvfestivalen

Pressträff med Korvakademien för att berätta om Korvfestivalen i Annexet den 29-30 mars. Korvakademien med Christina Möller i spetsen presenterade Korvfestivalen och akademiens ledamöter. 

Både Ulf Elving och Jan Scherman kommer att stå på scen och bl a presentera prisutdelningar, hederspris och Sveriges Charkmästare som som gör korv på scenen.

Barnens korvskola kommer antagligen att bli en attraktiv aktivitet. Begränat antal platser så det är bäst att boka. Barnen som var med hade fått skära itu köttet, mala det, blanda korvsmet och krydda smeten. Slutligen fick de stoppa korven framför oss.

En riktigt fin aktivitet som jag kan tänka mig blir poppis på festivalen. Varje barn kommer att göra en meter korv. Ungarna var så fina när de blev intervjuade av Ulf Elving om hur det var att stoppa korv. Förhoppningsvis kommer en intervju med dem att publiceras här på Youtube. 

I fem minuter fick jag presentera vad som är tänkt kring de digitala sponsorpaketen och varför man ska vara med som sponsor. Med paketen vill Korvfestivalen lyfta sponsorerna i de digitala kanalerna och på så sätt ge dem en chans att att exponeras digitalt. Det kommer att bli både med blogginlägg på Korvfestivalens hemsida, gästbloggsinlägg mm. Allt kommer sen att spridas i Korvfestivalens sociala kanaler, Facebook, Twitter och Instagram enligt plan. Sponsorer som hittills tackat ja är Svenskt kött och Gudruns Chark.

Skoj att få göra det här och det är min andra pressträff som jag får prata på. Bra träning. Bloggare som var med var Spisat, What I want, Spot and Tell, Matstugan, Familjen Sundberg och Ulf Elving! Verkligen roligt att så många kunde fast det var mitt på dagen.


Sen var det dags för lunch på Printz Mathall. Vilken otroligt häftig lokal! Vi har redan före pressträffen smygkikat runt. I ett rum finns tunnor för ölbryggning, öl i långa rader och läckra långa bardiskar med skåp fyllda av öl, vin och mousserande. Ölhallen ska invigas om en månad men redan imorgon kommer det att vara en smyginvigning.

Inredningen är så läcker med vitt kakel, stål och trä. Det mesta är ritat för hand och tillverkat av svensk industri. Inte svårt att trivas. Restaurangen har varit öppen i 3 månader men under två år har Ricard Constantinou planerat och funderat på konceptet.

Redan på Carl Michael på Djurgården hade Ricard Constantinou korv på menyn. Det berättar han när han presenterar restaurangen. Han fortsätter med att ölen ska lyftas och ett korvmakeri är viktigt. Dessutom är det så snyggt och man kan som åskådare se in i korvmakeriet och se korven stoppas, även under kvällen. En levande restaurang som Ricard beskriver den.

Vi blir bjudna på läckra korvar. En tübinger med surkål och en oxkorv med svamp. En liten kopp med pommes hör till. Borde vetat lite mer om dem...men det tänker jag ta reda på när jag kommer dit igen. Den är värd en resa ut till Annexet och Globen.

Korvakademien har ett eget chambre separé här och man förstår att de gillar det mycket. Men det du ser på den här bilden är förstås köttkylen...hi hi!


Andra som bloggat om korvfestivalen: 
– Inför korvfestivalen Familjen Sundberg
– Korvfestivalen 2014 - en plats för korvälskare, Spot and Tell
– Korven har flyttat in i finrummet - Matstugan på Loppi
– Owe Thörnqvist, 85, får finaste korvpriset, Ulf Elfving bloggar på Mitt kök Expressen
– Späckat program på Korvfestivalen - Kinnas blogg - mormors mat

2 kommentarer:

Jessica Sundberg jess.sndbrg@gmail.com sa...

Bloggare som var med - du glömde mig!!! Jessica Sundberg på Leva Sunt http://familjensundberg.se/blog/ KRAM,

Kinna Jonsson sa...

Jessica, visste väl att det var någon som inte jag fick med. Attans!! Tack snälla för att du påminde mig. Du har länk nu. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...