10 januari, 2014

När inspirationen ligger i frysdisken

På vintern tycker jag det är kanonbra att ha flera olika typer av grönsaker, fisk och räkor i frysen. Det är så himla lätt att plocka fram lite i taget och man får lite variation mot rotfrukterna, lök, vitkål, brysselkål, rödkål, grönkål och savojkål som har säsong.

Tomat, gurka och isbergssallad står sig inte alls i konkurrensen mot någon av dem, då de är smaklösa och rent ut sagt glåmiga under den mörka perioden. Dessutom blir tomaten, gurkan och salladen lätt dåliga under vinterhalvåret. Iallafall i mitt kylskåp.

Till viss del fryser jag själv in grönsaker på sommaren och hösten när det är säsong. T ex kan man frysa hela tomater vilket jag upptäckte för några år sen och gör när jag har större skörd. Paprika köper jag i mängder. Paprika går att frysa skuren i mindre bitar till grytor eller så rostar jag dem i ugnen och skalar dem innan de fryses. Svamp t ex champinjoner går att skiva och frysa som de är. Jag brukar också köpa skärbönor på bondens marknad som blancheras och läggs i portionsförpackningar vilket är praktiskt om man inte styckfryst dem förstås. Men det är enkelt att ha bönor, broccoli och ärtor från frysdisken hemma i den egna frysen. Helst väljer jag faktiskt Findus. Framför allt ärtorna då jag vet att Findus skördar dem innan de blir vaxiga och tråkiga. Jag gillar just den där mjälla konsistensen och fräscha smaken.

För en tid sedan fick jag möjlighet att prova några lanseringar från Findus med portionsförpackade frysta grönsaker, sk ångande grönsaker. Jag kunde snabbt konstatera att portionsförpackningar med ångande grönsaker som är smaksatta med flingsalt och lite olivolja var väldigt lätta att lägga i mikron och servera. Bäst gillade jag blandningen med vaxbönor, haricots verts och sugarsnaps men det fanns fler goda blandningar att välja på.

Har man då extra ont om tid någon kväll är den portionspaketerade torsken med örtsmör eller citron och persiljesmör så enkla att tillaga i mikron. Grymt goda dessutom och en favorit sedan länge hos oss. Inte helt billigt men riktigt, riktigt bra så jag rekommenderar dig att prova då det är lättlagat och smakrikt. Till det serverade jag pressad potatis vilket tar lite längre tid att laga till men blir absolut godast.

Fisken fick jag också som prov (för andra gången) - bara så du vet. Men jag skulle inte skriva om den om jag inte tyckte den var bra och den var inte bara bra utan riktigt, riktigt läcker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har provat fisken med tillagning i vanlig ugn, fick ta ut den efter halva tiden och då kändes den aningen överkokt. Blev besviken. Får nog prova i micron nästa gång. Den måste ju efter ditt inlägg få en chans till.
//Inger

Kinna Jonsson sa...

Kunde man göra den i ugnen också. Det såg inte jag. Mikron funkade jättebra! Lycka till!

Anonym sa...

Hej igen! Har nu testat fisken i micron - perfekt konsistens. (Med lite extra salt på så smakade det riktigt bra.) // Inger

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...