06 januari, 2014

Förvåning i köket när rotsellerin förädlades

Det här har du aldrig gjort...! Förvåning och en nyfiken uppsyn mötte mig när sa vad jag tänkt laga och bad min sambo ta fram det som blivit över av rotsellerin dagen innan. Min tanke var att vi skulle ha den som ett tillbehör till revbensspjäll och kokta svartrötter.

Joodå...! Det har har jag visst gjort, men hans lite lätta motstånd mot helt vegetariska maträtter har inneburit att jag kanske inte lagat selleri som huvudråvara i en hel rätt. Till middagen blev den hela bakade sellerin ett trevligt tillbehör men den går att göra utan att baka den i ugnen först. Såhär gjorde jag av den rest som jag hade i kylen. Och det blev jättegott!! så jag rekommenderar dig att prova nu när det är säsong på rotfrukter.

Panerad rotselleri i skivor
Större bit av rotselleri
ströbröd
ägg
salt
smör
Skala rotsellerin försiktigt med en liten kniv. Skär i halvcentimeter tjocka skivor. Förväll i lättsaltat vatten. Torka av. Vispa upp ett ägg. Penlsa sellerin och vänd i ströbröd. Salta. Stek i smör i medelvärme tills de får en gyllengul/brun ton. Servera som huvudrätt eller som i vårt fall som ett tillbehör.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...