20 januari, 2014

Fingerfood med korv - min variant

I fredags hade jag ett gäng provsmakskorvar med mig hem från bloggträffen i SCANs provkök. Eftersom jag var så inspirerad hade jag verkligen lust att hitta på en egen variant till en av korvarna i helgen. Valet föll på den nordamerikanska...då jag städade hittade jag några små flaggor att använda till som jag tyckte kunde se coola ut, vilket gjorde att valet var enkelt att vara kvar i USA.

Så det blev en äppel och vitkålsslaw. Majonnäs till min "coleslaw" hade jag ingen så jag slungade snabbt ihop en själv. På Formex hade jag fått varuprov med bl a festlig chili bacon jam som jag använde istället för pulled beef vilket vi fått på bloggträffen. Några lite grövre rostade brödskivor blev underlaget till smakprovet korven. Äppletsmaken i slawen plockade jag även upp genom att använda en "hot apple chutney" som hette Vampire's delight. Japp, lite hetta var det i den. Woho! Det blev riktigt gott och lagom söndag lunch efter en tung kväll.

Bacon Jam - jo, det kommer från en liten restuarang i London, East End och är en mix av vitlök, rödlök, whisky, brunt socker, balsamvinäger, rosmarin och timjan. Det är gott med hamburgare och grillat kött.
Här blev det perfekt till korven med hetta och sötma. North Parade har dem i Sverige så skicka ett mail till Christina och hör var du kan köpa dem.

Äppelchutneyn kommer också från North Parade och tillverkaren i England heter The Garlic Farm. Den är i vuxnas smak och gjord på ett mörkt brunt, bitigt äppelmos med en rejäl skjuts av chili. Grymt gott!

Om kryddningen på årets korv från SCAN kan du läsa här. 

Fingermat med korv, plockmat

Majonnäs
1 helt ägg
söt stark svensk senap
dijonsenap
vitvinsvinäger
salt
socker
olja tills majonnäsen blir tjock

Jag kör min majonnäs med stavmixern. I botten av skålen lägger jag hela ägget, senap, vinäger, socker och salt. Sedan låter jag oljan rinna ner i en fin stråle tills majonnäsen är riktigt tjock. Smakar av med senap, vinäger socker och salt om något fattas. Det är urenkelt och går riktigt fort.

Äppel och coleslaw
2 pers
2 dl fint skuren vitkål
1 grovt rivet äpple
majonnäs så mycket så att allt håller ihop. Några drag med pepparkvarn om man tycker det blir gott.

Montering
2 rostade brödskivor, gärna grövre eller surdegsbröd
2 korvar, dela på mitten och sedan pålängden utan att skära igenom. Stek.
äppel och vitkålsslaw
chili bacon jam (som kan vara ganska så torr pulled pork med röksmak)
het äppelchutney Vampire's delight

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...