26 december, 2013

Julmat och rester

På julafton ringde en väninna och önskade God Jul. Hon passade då på att fråga om vi ville komma över på juldagen eller annandagen. Visst ville vi väl det och ofta kan vi med kort varsel. Eftersom vi var bjudna kl 16 visste vi inte riktigt om det var mat eller kaffe...men för att inte vara oartiga och ringa upp igen och kolla åt vi en liten bit sill, några revbensspjäll och tänkte att vi kommer hem tidigt om det inte bjuds på mat.
Väl där fick vi glögg tills alla var samlade och sedan bjöds vi på julbord. Vilket bra sätt att bjuda in vänner spontant och på det viset umgås lätt utan att mat måste lagas utan snarare att man blir av med sina rester. Värdinnan sa också att det var så trevligt att vi kom så att de själva skulle behöva äta upp all mat i många dagar.

Som du kanske sett tidigare här på bloggen vurmar jag lite för att man ska ta hand om resterna. Det kastas alltför mycket mat av det vi producerar, närmre en fjärdedel. Jag vill därför ge dig lite tips både från min egen blogg och från den här artikeln som jag just läste där det fanns ovanligt många bra recept på rester. 
Kan själv dra mig till minnes en jul när mamma var sjuk och jag som tonåring skulle försöka fixa något. Vet att det blev en skinkpytt...inte jättegod men ätbar...inspirationen från internet hade behövts då och jag är så glad över alla kul saker som alla andra delar med sig av.
Har du något som du vill dela? Skriv i kommentarsfältet nedan.

Resternas topp five rätter
Alla dessa burkar - inlägg om rester

God fortsättning på julen!!!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...