26 november, 2013

Resternas Top five-rätter

Visst är det gott med rester!! En del mat blir t o m godare dagen efter, som t ex grytor. Och jag tror att fler än jag har förargliga småsaker, halvfulla burkar, kryddor och annat som riskerar att bli kvarglömda i kylskåp och torrförråd.
Med anledning av detta blev jag glad över att bli tillfrågad om jag kunde lämna mina allra bästa tips till Marie Pallhed och tidningen Örebroarn i oktober 2013 och på Flipper i december. Tänkte repetera tipsen här. Sen kan du också läsa mitt gästbloggsinlägg som jag skrev för rätt länge sen på Lantmännen. En del historiska recept på rester som vi idag kanske inte ens tänker att det är rester finns med då jag gjorde en lite grundligare research för inlägget. Inte desto mindre är det aktuellt med att ta vara på matrester då vi blir mer och mer medvetna om att mycket av den mat som produceras går till spillo.

Resternas Top five-rätter à la Kinna

  • Pytt i panna
    Rester av kött, fläck, korv eller kyckling blir en god pytt när det steks tillsammans med lök och potatis i småbitar. Bind ihop med eventuell gräddsås. Överbliven lax kan tillredas på samma sätt med lök, potatis eller andra rotfrukter till en pytt. Glöm inte att steka ett ägg och servera till.
  • Sallad
    Gör en sallad med rester av grillad kyckling/kött tillsammans med grönsallad, chunky salsa och en guacamole. Alternativt sallad, tomater, gurka och koka matkorn till.
  • Pastalåda
    Kokt pasta från gårdagen funkar som bas. Komplettera med smaksättare som smakrik korv, rester av kött, rökt skinka, smakrik ost, feta-/grönmögelostost plus en äggstanning. Gratineras i ugn.
  • Omelett
    Öppen: Stuva resterna och lägg dem direkt på omeletten. Toppa med t ex spenat och tomat. Fylld: Tänk tortilla. Fräs överbliven tärnad potatis eller andra rester plus lök. Häll omelettsmet över.
  • Gryta
    Med grundrecept för en gryta varieras smaken samtidigt som det går att tömma skåpen på kryddor, chutneys och såser. Runda av med en skvätt vin, crème fraiche eller grädde. I en gryta kan man addera allehanda överblivna grönsaker, juicer, torkad frukt etc. 

Grundrecept gryta
8 portioner
1 kg benfri högrev
2 gula lökar
3 msk smör
2 köttbuljongtärningar
1/2 tsk svartpeppar
2 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
6 dl vatten
Skär köttet i bitar ca 3x3 cm. Skala och hacka löken. Bryn köttet i omgångar i smör i en gryta. Lägg i lök, buljongtärning, peppar, tomatpuré och soja. Häll på vattnet. Låt grytan koka under lock ca 1 tim.
Går att variera med olika slags kött, kryddblandningar, såser. Recept från Arla.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...