15 september, 2013

Självdistans och humor i nya program med Niklas mat







































I veckan som gick var jag på förhandvisning av ett av Niklas Ekstedts program i en serie på sex nya avsnitt av Niklas mat  i SVT i höst. Niklas har besökt kockar i olika länder som är de främsta i sitt land men ganska så okända för oss andra. Bakom kulisserna som han själv uttrycker det.

Det första avsnittet visas i veckan som kommer. Charmigt, skönt filmat där Niklas med stor självdistans är riktigt rolig med glimten i ögat. Avsnittet vi ser är mer livsstilsprogram som skildrar maten och livet i Charleston än hardcore matlagning vilket tilltalar mig. Allvar blandat med humor där man kort nämner vad slavarna haft för inflytande på maten, kollar takvåningen med kockens egna odlingsexperiment som härligt skön stämning hos ett gäng Rednecks i skogen. Niklas både åker och kör själv pick-upen med handbromsvändningar på ett fält.

Att kocken är bonde förstärker bara tankarna om trenden Bonde+kock=sant, en trend som varit tilltagande under flera år utomlands och är på gång i Sverige. Man vill veta var maten kommer ifrån och kunna styra mycket mer från produktion. Kocken, Sean Brook som Niklas besöker i första avsnittet, har varit bonde från början och nu odlar han fortfarande lite uppe på ett tak. Mycket matexperiment. Väldigt äkta.

Niklas och Sean Broock är till och med ute och jagar lite "vild"svin runt, runt. Rätt farligt om du frågar mig. Särskilt som suggan har kultingar. Det hade jag inte gjort för man vet aldrig om man bli attackerad. Läs mer om Seans Broocks restaurang Husk här.

Hela evenemanget med smygpremiären, inleds med mingel, vin, minihamburgare och ribs på Vassa Eggen. Känns helt rätt. Att Niklas Ekstedt är en omtänksam värd framgår då han ser till oss som var först på plats så att vi har det bra. Jag gör bort mig det första jag gör då jag frågar hur länge han haft Vassa Eggen. Ha ha, kunde gärna ha svalt tungan också. Vilken felkoppling hjärnan gjorde och jag vet inte var jag fick det ifrån. Tar en tur till baren.

Men jag gör ett nytt försök och går bort till Niklas igen. Bortgjord eller ej. På frågan var han blivit mest inspirerad på sina resor svarar han Istanbul. Den kock som han tror kommer att ha mest inflytande framöver är den han besökt i Israel med mat som har rötter i religionen både judiskt och arabiskt kök. Det ska bli spännande att se de här avsnitten. Tidigare har jag bara sporadiskt följt Niklas mat, men de här avsnitten kommer jag säkert att gilla och rekommenderar dem...vad säger man? Fem slevar, slickepottar, kastruller, fem vispar av fem...äh du fattar. Sevärt!

Nu kommer jag att hugga in på en lång artikel med sköna bilder om Sean Brook i tidningen Fool som vi fick. En tidning som jag kommit i kontakt med då jag har gjort en kartläggning i sociala medier för en stjärnkock som riktade sina blickar till våra grannar i öster...men det är en annan historia som hör hemma i mitt företagande på Fiduser. Många ställen jag blev sugen på i min kartläggande resa och att kika över gränserna österut kändes som up-and-coming. Ibland önskar jag att jag kunde hänga lite med någon som gör såna här resor...

LÄS MER
Vill du läsa mer om Bonde+kock=sant finns här en inlägg om ett gäng matbloggare som besökte en mjölkbonde vid Uppsala i höstas. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...