07 september, 2013

Pasta och svamp


Svamptider och mycket gott att hämta i skogen. Förr hade jag respekt för just råvaran svamp. Respekt på så sätt att jag bara gräddstuvade den. Nu hittar jag på allt möjligt. Framför allt kryddar jag med mycket fler saker. Resultatet blir både goda soppor, pajer och den här pastan. Jag har verkligen inte kommit på receptet själv utan hittat det i någon av Jamie Olivers böcker. Han är verkligen så inspirerande som man ser på TV och jag hade ju chansen att lyssna på honom live och få en liten bild med honom och mig i våras. Han har länge varit min stora idol och därför var det extra kul att han verkligen kändes genuin IRL också. 
Jamie Olivers recept kör jag jämt på fri hand. Vet inte ens var originalet finns. Gissar att han hade gjort en egen papardelle som jag ersatte med en tagliatelle för det var vad som fanns hemma.







































Pasta med svamp à la Jamie

Papardelle
svamp
rivet citronskal
bladpersilja
parmesan
lite olivolja till pastan
salt
peppar

Koka pastan enligt anvisning. Spara lite av kokvattnet när du blandar svampblandning och pasta.
Stek svampen och låt vätskan koka bort. Riv citronskalet. Hacka bladpersiljan. Blanda allt med pastan och tillsätt lite av kokvattnet samt olivolja. Det ska ju inte vara torrt. Ta ett tag med pepparkvarnen och strö över lite flingsalt vid servering. Parmesanosten kan du antingen blanda ner eller låta alla tillsätta efteråt när du serverar.

För att få det här riktigt sund serverade jag en rejäl "assiette de cruditées" som förrätt. Då äter man inte för mycket pasta. 

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Med Jamie! WOW!!!!

Kinna Jonsson sa...

Tyckte jag med. Gick på moln! ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...